جهان

تلفات زمین لرزه ترکیه و سوریه از مرز ۵ هزار نفر گذشت

در اولین ساعت روز دوشنبه زمین لرزه‌ای قدرتمند بخش‌هایی از ترکیه و سوریه را لرزاند و تلفات این زمین لرزه از مرز ۵ هزار نفر گذشت.

روزنامه گاردین در گزارشی نوشته است که علاوه بر زلزله اول که قدرت آن ۸/۷ ریشتر بود تاکنون ده‌ها پس لرزه دیگر اتفاق افتاده است.

سازمان زمین شناسی آمریکا اعلام کرد این زمین لرزه در ساعت ۴:۱۷ صبح روز دوشنبه در عمق حدود ۱۱ مایلی (۱۸ کیلومتری) نزدیک شهر غازیانتپ ترکیه که نزدیک به ۲ میلیون نفر جمعیت داشت رخ داده است.

قدرت این زمین لرزه به اندازه‌ای بود که در لبنان، یونان، اسرائیل، عراق و جزیره قبرس نیز احساس شده است.

این زمین لرزه به بخشی از زیرساخت‌ها و ساختمان‌های محل وقوع زمین لرزه خسارات جبران ناپذیری اضافه کرده است. تصاویری که در رسانه‌های محلی سوریه منتشر شده نشان می‌دهد که خسارت زمین لرزه از خسارت جنگ با داعش بیشتر بوده است.

رجب طیب اردوغان روز گذشته اعلام کرد که تاکنون از نزدیک به ۵۰ کشور جهان کمک های بشر دوستانه دریافت کرده است.

او همچنین به احترام کشته شدگان زلزله اخیر ۷ روز در ترکیه عزای عمومی اعلام کرد.

گروه‌های امدادی از کشورهای مختلف جهان به مرکز وقوع زلزله در کشور ترکیه رفته‌اند و کار آوربرداری و نجات مصدومان احتمالی که همچنان در زیر آوار زنده هستند ادامه دارد.

اداره اضطرار کشور ترکیه اعلام کرد تا اوایل عصر روز گذشته، تعداد کشته‌شدگان در ترکیه به ۲۹۲۱ نفر رسید و بیش از ۱۴۴۸۳ نفر مجروح شدند.

به گفته یونس سزر، رئیس آژانس امدادرسانی در حوادث طبیعی ترکیه، AFAD نزدیک به ۱۵هزار امدادگر در تلاش برای خدمت رسانی به آسیب دیدگان زلزله هستند.

براساس آمار نیروهای امدادی سوریه در منطقه شمال غربی این کشور که تحت کنترل گروه‌های شورشی است، حداقل ۱۴۴۴ نفر کشته شده‌اند.

ترکیه در یکی از مناطق زلزله خیز جهان قرار دارد و زمین‌هایی بر فراز خط گسل آناتولی که در شمال این کشور امتداد دارد، باعث لرزش های بزرگ و ویرانگر شده است.

ویدئوهایی که در فضای مجازی منتشر شده نشان می‌دهد که ساختمان‌های چند طبقه در چند ثانیه فرو می‌ریزند و مردم در سرمای هوا در خیابان به سر می‌برند.

سال ۱۹۹۹ زمین لرزه‌ای ۷.۴ ریشتری ازمیت و منطقه کوجائلی در نزدیکی استانبول را لرازند. این زمین لرزه در میان ویرانی‌های گسترده جان بیش از ۱۷هزار نفر را گرفت.