فرهنگ و هنر

تلاش برای معرفی فرهنگ و زبان شغنان در «تیک تاک»

«شغنان تیک تاک» گروه‌ی فعال در تیک تاک در بدخشان است که زیر پرچم طالبان با مشکلات و چالش‌های زیادی روبرو است، با آن هم همچنان در این شبکه اجتماعی فعالیت می‌کند.

سلام نادری یکی از اعضای این گروه ۵ نفری به خبرنگار تلویزیون آمو می گوید که یک‌سال پیش صفحه شغنان تیک تاک را ایجاد کرده اند.

این تیم ۵ نفری هدف از پیوستن به تیک تاک را معرفی فرهنگ و لهجه شغنان بدخشان به مردم جهان بیان می‌کنند.

سید احسان ۲۳ ساله یکی دیگر از اعضای این گروه می‌گوید: « هیچ کسی تاکنون فرهنگ شغنان را به دیگران معرفی نکرده است. ما خواستیم که هم در داخل و هم خارج شغنان فرهنگ خود را معرفی کنیم.»

شغنان تیک تاک در سه بخش برنامه‌های تفریحی، فرهنگی و طبيعت شغنان فعالیت می‌کند.

در حالی که طالبان تیک تاک را گمراه کننده برای نسل جوان می‌دانند، اما فعالان در اپلیکیشن تیک تاک می‌گویند که این دیدگاه طالبان قابل قبول نیست. تکنولوژی باعث پیشرف جامعه ما می‌شود و اگر به درستی از آن استفاده شود، جوانان می‌توانند علاقه‌مندی و استعداد خود را پیدا کنند.

مسئولان صفحه شغنان تیک تاک نبود اینترنت نیرومند را یکی از دشواری‌ها بر سر راهشان می‌دانند و می‌گویند: «ما از سیم کارت‌های تاجیکی برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کنیم. این سیم کارت‌ها قیمت بالایی دارند و  ما هم درآمد نداریم.»

این جوانان با استفاده از دوربین‌ های موبایل‌هایشان برای ثبت ویدئوها استفاده می‌کنند و به گفته آنان این باعث می‌شود که آنها نتوانند ویدئوهای با کیفیت‌تر ثبت کنند.

صمد میرزاده از اعضای گروه شغنان تیک تاک، می‌گوید: «نه تنها بدخشان بلکه در تمام ولایت‌های افغانستان دسترسی به اینترنت محدود شده و این موضوع ما جوانان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. ما که دور از چشم طالبان و به شکل پنهانی فعالیت می‌کنیم، نگران آینده‌مان هستیم. با آن هم تلاش می‌کنیم تا برای دیگر جوانان امید بدهیم.»

وحیدالله عمری یکی از باشندگان ولایت بدخشان است. او می‌گوید که از تیک تاک برای برای سرگرمی استفاده می‌کنند.

عمری گفت: «بعد از منع فعالیت تیک تاک از سوی طالبان این برنامه به قسم قبل کار نمی‌دهد، و ما برای باز کردن ویدئوهای این برنامه از رمز شکن استفاده می‌کنیم.

تیک تاک تنها در بین پسران طرفدار ندارد، حلیمه فرهمند یکی از بانوان علاقه‌مند به محتوای ویدئوهای تیک تاک است، او می‌گوید: «من در صفحات اجتماعی زیاد فعالیت داشتم و از این طریق برای خانم ها خدمت می‌کردم و تلاش می‌کردم به آنها انگیزه مثبت بدهم. اما حالا به دلیل محدودیت‌هایی که بر ما وضع شده نمی‌تواند فعالیت کنم.

تیک تاک یکی از شبکه‌های اجتماعی محبوب در میان مردم جهان است. اپلیکیشنی که سریع‌ترین رشد را در جهان داشته است.

کاربران تیک‌تاک‌ می‌توانند به ۷۵ زبان از این اپلیکیشن استفاده کنند و بخش زیادی از کاربران این شبکه اجتماعی جوانان و کودکان هستند.

پس از سقوط جمهوریت و آمدن طالبان در کشور این گروه به وزارت مخابرات و تکنالوژی معلومات دستور داد تا فعالیت تیک تاک در افغانستان را بسته کنند.

دستوری که چندی بعد اجرایی شد، با این حال شماری از جوانان در بدخشان هنوز هم فعالیت دارند.

تیک تاک یک شبکه اجتماعی چینی است که نخست با نام دوئین در سپتامبر ۲۰۱۶ م در چین عرضه شد و در خارج از چین با نام تیک تاک در سال ۲۰۱۷ به شهرت رسید. این اپلیکیشن بیش از یک میلیارد کاربر در جهان دارد. تیک تاک در افغانستان هم طرفداران زیادی دارد و شماری از این راه درآمد به دست می‌آورند.