افغانستان

تلاش معتادان به مواد مخدر در هرات برای بازگشت به زندگی عادی

شماری از معتادان به مواد مخدر در هرات می‌گویند که از روند گردآوری آنان از سطح شهر خرسند هستند و می‌خواهند زندگی عادی را آغاز کنند.

این افراد هر کدام قصه‌های دردناکی از دوران اعتیاد به مواد مخدر دارند و آن را بدترین دوران زندگی خود می‌خوانند.

گلاب یکی از معتادان که از یک ماه به این سو در کمپ ترک اعتیاد ولایت هرات بستری است، می‌گوید: «۲۱ سال است که مواد مخدر استعمال می‌کنم. من بارها این عمل را ترک کرده‌ام اما دوباره گرفتار شدم.»

او داستان‌های غم‌انگیزی از روزهای اعتیادش دارد و می‌گوید: «هر جا که آشغال بود من هم بودم و نئشه می‌کردم. از خانه، پدر و مادرم دور بودم و خدا را فراموش کرده بودم. اما حالا که من را اینجا آورده‌اند، خیلی خوشحالم که تداوی می‌شوم. احساس می‌کنم که تازه از مادر متولد شده‌ام.»

چیزی جز دربدری نصیب ما نشد

جلیل احمد یکی دیگر از معتادانی است که به تازگی از سرک های هرات جمع شده‌ می‌گوید که ۱۰ سال معتاد شده و استفاده‌ی مواد مخدر را کنار گذاشت اما دوباره به آن روی آورد که در ابتدا از مشکلات و عاقبت استفاده از این مواد آگاهی نداشت و با استفاده از آن در بدترین شرایط ممکن قرار گرفت.

او ادامه داد: «ما از اول خبر نداشتیم، اما حالا می‌بینیم جز دربدری، بیچارگی و بی آبرویی چیزی دیگری برای در پی نداشت. همیشه در داخل آشغالی‌ها، قبرهای کهنه و چاله‌ها افتاده هستی. وقتی که این مواد را استفاده کنی مثل یک وحشی می‌شوی که نه بخود رحم می‌کند و نه به دیگران. خوشحالم که دست ما را گرفتند و ما را نجات دادند.»

پزشکان می‌گویند که سرمای بیش از حد هوا و رطوبت امراض تنفسی و استفاده از پیچکاری و تزرقیات مشترک، بیماری‌های خطرناک و لاعلاج را برای معتادان به وجود آورده است.

داکتر احمدخان خپلواک یکی از پزشکان در ولایت هرات می‌گوید: «با جمع آوری معتادان از سطح شهر، از شیوع و انتشار امراض مختلف که از وجود این قشر ناشی می‌شود جلوگیری خواهد شد. معتادان پس از تداوی در کمپ‌های ترک اعتیاد به‌گونه‌ی کامل صحتمند می‌شوند و نیاز است تا از سوی بخش صحت و نهادهای مربوطه برای شان برنامه‌روی دست گرفته شود تا آنها دوباره به این مواد روی نیاوردند.»

جمع آوری ۴۵۰۰ معتاد از سطح شهر هرات

به گفته مسئولان محلی طالبان در ولایت هرات؛ تاکنون ۴۵۰۰ معتاد از سطح شهر هرات جمع آوری و در کمپ‌های ترک اعتیاد در این ولایت برای درمان بستری شده‌اند.

حیات‌الله روحانی، مدیر مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات می‌گوید: «تمام معتادان به‌گونه‌ی کامل از سطح شهر هرات جمع آوری شده و در صورت وجود افراد معتاد، آنها نیز جمع آوری و تداوی می‌شوند. در سال جاری ۷۰۰ قاچاقبر مواد مخدر گرفتار و به ارگان های عدلی و قضایی معرفی شده اند و ۲۴ کارخانه تولید و تهیه مواد مخدر نیز در هرات تخریب شده است.»

این در حالی است که براساس آمارها در سال‌های گذشته نزدیک به ۷۵ هزار معتاد در ولایت هرات وجود داشت که اطفال و زنان نیز در میان آنها بودند. طالبان می‌گویند که از آغاز فصل زمستان تا حال ۴۵ فرد معتاد به اثر سردی هوا جان باخته‌اند.

طالبان گفته‌اند که در چند هفته اخیر هزاران فرد معتاد به مواد مخدر را از بخش‌های گوناگون شهرهای کابل و هرات گردآوری کرده‌اند. اما این روند با انتقادهایی نیز از بهر رفتار طالبان با افراد معتاد و شیوه نگهداری و درمان آنان روبرو بوده است.