فرهنگ و هنر

هرات، نگین خراسان

بنیاد فرهنگی آقاخان و گوگل آرتس، نمایشگاه آنلاینی را برای نمایش سازه‌ها و آبدات تاریخی هرات راه اندازی کرده اند.

این بنیاد فرهنگی هدف از راه اندازی این نمایشگاه را برجسته ساختن میراث های فرهنگی افغانستان می داند و می‌گوید که این برنامه ها برای افزایش آگاهی در داخل و خارج از کشور در مورد نیازمندی‌ها به ادامه حفاظت از این میراث‌ها برای نسل‌های آینده کشور است.

این نمایشگاه که زیر نام «هرات؛ نگین خراسان» برگزار شده است در آن از ولایت هرات به عنوان شهر دو هزار ساله یاد شده است.

گفته شده است که این نمایشگاه آنلاین همچنین بر معماری و هنرهای تزئینی شهر هرات به عنوان بخشی از برنامه حفاظتی ۷ ساله که توسط بنیاد آقا خان اجرا و مدیریت گردیده بود، متمرکز است؛ برنامه‌ی که توسط آن شماری از مهم ترین مکان های تاریخی ولایت هرات به طور کامل بازسازی شدند.

راه اندازی این نمایشگاه آنلاین استقبال باشنده گان ولایت هرات را به همراه شده است.

شماری از باشنده گان ولایت هرات با استقبال از راه اندازی این نمایشگاه میگویند: «این نمایشگاه تاثیرات بالای بر معرفی افعانستان به جهانیان دارد.

آنان تاکید دارند که باید حکومت زمینه را بهتر فراهم سازد تا گردش‌گران زیادی به افغانستان سفر کنند.»

محمد یوسف یک تن از شهروندان هرات می‌گوید: «خیلی خوشحال هستیم که نمایشگاه آنلاین برگزار شده چون تمام مردم جهان می‌بینند که افغانستان هم چنین محلات تاریخی و با ارزش دارد و این باعث می‌شود تا پای گردشگران خارجی را به کشور ما بکشاند و زمانیکه مردم به دیدن این محلات بیایند از خارج آنوقت به سرمایه کشور ما خیلی مفید واقعه می‌شود.»

احمد الله باشنده دیگر شهر هرات می‌گوید: «این کاری عالی است و باعث می‌شود تا مردم از نقاط مختلف جهان ساحات باستانی هرات را ببینند و علاقمند شوند و بیایند از نزدیک ببینند و این کار سبب رشد گردشگری می‌شود. و حکومت هم مکلف است تا زمینه بهتر سفر را برای گردشگران فراهم سازد.»

از سوی هم زلمی صفا آمر حفظ آبدات تاریخی ولایت هرات که زیر اداره طالبان است، برگزاری نمایشگاه آنلاین برای معرفی بناها و سازه های تاریخی این ولایت را اثرگذار می داند.

وی می افزاید که با این هنر تمام مردم از هر گوشه دنیا میتوانند محلات تاریخی این ولایت را ببیند.

صفا افزود: «امروزه اکثریت شهروندان دنیا به شبکه های اجتماعی دسترسی دارند و این نمایشگاه آنلاین مؤثریت خاص خود را دارد و هر محقق و فرهنگی از هر گوشه دنیا می‌تواند بدون کدام هزینه آنرا به طور دقیق و واضح تماشا کند و در صورت خواستن معلومات در باره سازه های تاریخی و معماری های تاریخی هرات، میتواند از سایت حفظ آبدات تاریخی بدست آورد.»

هرات از جمله ولایات های باستانی افغانستان است که محلات و آبدات تاریخی بزرگ ازجمله قلعه اختیارالدین، منارها، مسجد جامع بزرگ شهر هرات و ده ها آبده تاریخی دیگر در آن وجود دارد که سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی از آن دیدن می‌کنند.