افغانستان

حکمتیار به دلیل مشکلات امنیتی خطبه‌های نماز جمعه را متوقف کرد

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان دیروز جمعه ۱۴ دلو اعلام کرد که خطبه روزهای جمعه خود را بنا به دلایلی به صورت موقت متوقف خواهد کرد.

رهبر حزب اسلامی دلیل متوقف ساختن خطبه‌های نماز جمعه را مشکلات امنیتی عنوان کرده و گفت که ما مجبور هستیم به سبب مشکلات امنیتی تدابیر و محدودیت‌ها را افزایش بدهیم.

حکمتیار افزود: «ما در دوره کرونا خطبه‌ها را برای مدتی متوقف کردیم. اکنون نیز ما با یک کرونای دیگر مواجه هستیم که یقینا از کرونا بسیار خطرناک‌تر است.»

او بدون نام بردن از فرد و گروهی گفت: «امروز انسان‌هایی پیدا شده‌اند که در لباس دین بر مساجد حمله می‌‍کنند و دشمن دین هستند و این خود فتنه است.»

رهبر حزب اسلامی گفت که من در ۱۴ ثور سال ۱۳۹۶ به کابل آمدم. براساس توافقنامه صلح دولت کابل و حزب اسلامی اما حاکمان حکومت پیشین بند بند آن ماده را نقض کردند.

وی ‌در ادامه صحبت‌هایش خاطرنشان کرد که در يكى دو روز گذشته گزارش جى تى ۱ ايتاليا درباره ۱۱۰ میليون دالرى كه اشرف غنى در برابر نجنگيدن عليه طالبان از قطر دريافت كرده؛ تبصره‌هاى زياد و گوناگونى را در رسانه‌هاى داخلى و خارجى شاهديم و اين درحالي است كه حكام دوران دو اشغال؛ افغانستان را بارها و به بهاى اندكى به شوروى و ناتو فروخته‌اند.

حکمتیار ادامه داد: «اینکه می‌گویند رئيس جمهور و همراهانش در حكومت قبل ده‌ها برابر اين مبلغ را دزديده‌اند و به خارج انتقال داده‌اند؛ اين تبليغات فقط براى كاستن مقدار غارت‌ها و دزدى سرمايه‌هاى ملى ما و انتقالش به بانك هاى غربى است؛ نه چيزى ديگر.»

رهبر حزب اسلامی هر هفته روزهای جمعه در اقامتگاهش در دارالامان کابل در مسجد ایمان خطبه نمازجمعه می‌خواند. او معمولا در این خطبه ها به موضوعات مختلف می‌پردازد و نظرات خود را بیان می‌کند.

حکمتیار درحالی تصمیم گرفته که خطبه خوانی در نماز جمعه را تعطیل کند که مهاجمان انتحاری در تاریخ ۱۱ ماه قوس سال روان بر محوطه دفتر گلبدین حکمتیار حمله کردند که در نتیجه آن یک نفر از افراد او کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

آقای حکمتیار بیش از یک دهه در خفا زندگی می‌کرد و در مواردی اعضای حزب اسلامی از حملات انتحاری با اجازه او استفاده کرده‌اند که شماری از غیرنظامیان کشته شده‌اند.