افغانستان

تلاش اسلام‌آباد برای نقش‌آفرینی ملا هبت‌الله برای کنترل تحریک طالبان پاکستان

وزیر داخله پاکستان می گوید که ممکن است طراحان حمله پیشاور در افغانستان باشند و دولت باید این موضوع را با کشور همسایه در میان بگذارد.

در نشست امنیتی که با حضور شهباز شریف نخست وزیر پاکستان و مسئولان ارشد امنیتی این کشور در شهر پیشاور برگزار شد، شرکت کنندگان در این نشست تحریک طالبان پاکستان را مسوول حمله مرگبار پیشاور دانستند.

جنرال سید عاصم منیر؛ رییس ارتش، جنرال ندیم انجم؛ رییس ای اس ای، رنا ثنا الله؛ وزیر داخله پاکستان و شماری دیگر مقام‌های پاکستانی شرکت داشتند.

روزنامه اکسپرس تربیون نوشته است که اسلام آباد تصمیم گرفته است که این مسئله را در بالاترین سطح با طالبان در افغانستان در میان بگذارد.

منابع آگاه از درون این نشست گفته‌اند که پاکستان به دنبال مداخله ملا هبت‌الله آخندزاره، رهبر طالبان برای کنترل تحریک طالبان پاکستانی است.

وزیر داخله پاکستان می‌گوید که ممکن است طراحان حمله بر مسجدی در پیشاور پاکستان در افغانستان باشد و اسلام آباد دیگر تحمل چنین حمله‌هایی را ندارد.

نخست وزیر پاکستان در این نشست بدون نام بردن از افغانستان گفت که هراس‌افگنان در حال حرکت هستند و حتا یک وجب خاک پاکستان را در اختیار ندارند.

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان گفت: «طبق اطلاعات من، در پاکستان از جمله این ایالت، این تروریست‌ها حتی یک وجب زمین را اشغال نکرده‌اند. آنها در حال حرکت هستند و این نشانه بسیار خوبی است. اما سوال این است که آنها چگونه توانستند به اینجا برسند؟ چه کسی آنها را به اینجا رساند؟ اینها سؤالاتی است که ملت برای آنها پاسخ می‌خواهند.»

جنرال عاصم منیر، رییس ارتش پاکستان می‌گوید که با هراس افگنی به‌گونه‌ی جدی مبارزه خواهد کرد.

آقای منیر گفت: «برخی از شرکت کنندگان متوجه شده‌اند که موقف من در مورد مسائل امنیتی “بسیار روشن” است. ارتش در مبارزه با تروریسم براساس دستورات دولت غیرنظامی عمل خواهد کرد.»

در همین حال یک تحلیل‌گر مسایل سیاسی می‌گوید که اسلام آباد هیچ خطری از گروه‌های هراس افگنی احساس نمی‌کند، اما با بزرگ نمایی این گروه‌ها می‌خواهد از جهان باج گیری کند.

نورالله راغی، تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: «به نظرم پاکستان با گروه‌های هراس افگنی که ساخته و پرداخته خودش است، کنترل کامل دارد و هیچ خطری از این ناحیه احساس نمی‌کند. این کشور با بزرگ‌نمایی گروه های هراس افگن می‌خواهد به اولویت سیاست خارجی امریکا به عنوان شریک استراتژیک مانند دهه هفتاد برگردد و از جهان باج گیری کند.»

در حمله‌ی هفته گذشته بر مسجدی در پیشاور پاکستان بیش از یکصد نفر کشته شدند و ۲۲۵ تن دیگر زخم برداشتند.

پس از حمله انتحاری، سقف مسجد فرو ریخت و نمازگزاران که بیشترشان افسران پولس پاکستان بودند، کشته شدند.