جهان

پلیس پاکستان احتمال «کمک داخلی» در بمب‌گذاری مسجد پیشاور را بررسی می‌کند

پولیس شهر پیشاور روز چهارشنبه تایید کرد که در ارتباط با بمب گذاری روز دوشنبه که در آن بیش از ۱۰۰ نفر در مسجدی در پیشاور کشته شدند، تعداد زیاد از مظنونان را دستگیر کرده است.

رویترز به نقل از اعجاز خان، فرمانده پولیس پیشاور گزارش داده که افسران پولیس در حال بررسی چگونگی دسترسی فرد انتحاری به این مسجد در منطقه‌ای که تحت تدابیر امنیتی شدید بوده، هستند.

به گفته فرمانده پولیس پیشاور، احتمال کمک از داخل با فرد بمب‌گذار انتحاری در انجام این حمله را نمی‌توان رد کرد.

روز چهارشنبه، اداره بهداشت خیبر پختونخوا با صدور بیانیه‌ای تایید کرد که تعداد قربانیان این حادثه به ۱۰۱ نفر افزایش یافته است.

این درحالی است که حال ۷ تن دیگر وخیم گزارش شده است.

 این انفجار در مسجدی در منطقه سرخ پیشاور (منطقه ای به شدت تحت تدابیر امنیتی است و اداره پولیس و ادارات مبارزه با تروریسم را در خود جای داده است) رخ داد. این مسجد نیز بیشتر مورد استفاده افسران پولیس پیشاور بود.

در زمانی که انفجار رخ داد، حدود ۴۰۰ نمازگزار برای اقامه نماز عصر در مسجد حضور داشتند. پس از انفجار تمام دیوارها و قسمتی از سقف فروریخت و تعداد زیاد از مردم زیر آوار گرفتار شدند.

 به گفته داون نیوز، ابتدا تحریک طالبان پاکستان مسئولیت این بمب گذاری را بر عهده گرفت، اما بعداً از گرفتن مسئولیت این حادثه فاصله گرفت.

روز سه شنبه، پولیس پشاور دو تیم تحقیقاتی مشترک را برای بررسی این حمله تشکیل داد.

 معظم‌جاه انصاری، رئیس پلیس خیبر پختونخوا به خبرنگاران گفت که حدود ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم مواد منفجره در این حمله استفاده شده و مواد منفجره در بخش‌های کوچکی در محوطه مسجد جای‌گذاری شده بود تا توسط پرسنل امنیتی مستقر در ورودی شناسایی نشود.