افغانستان

رایزنی‌ مقامات بلند پایه طالبان؛ برای برکناری ملا هبت‌الله

منابع خبری به رسانه هندی «نیوز ۱۸» گفته‌اند که مقام‌های ارشد طالبان در حال بررسی گزینه برکناری ملا هبت‌الله آخندزاده از رهبری این گروه هستند. زیرا ممنوعیت آموزش دختران را تهدیدی برای وحدت و ادامه حکومت‌شان می‌دانند و به اختلافات درونی طالبان دامن زده است.

در این گزارش آمده است که ملا عبدالغنی برادر، معاون اول نخست وزیر طالبان به عنوان فردی که به احتمال زیاد در صورت برکناری ملا هیبت الله جانشین او خواهد شد.

 منابع به این رسانه گفته است که این امر قطعی نیست و در مراحل نخستین قرار دارد.

ملا یعقوب، سراج‌الدین حقانی، انس حقانی و عباس ستانکزی کسانی هستند که با امر هبت‌الله مخالف هستند.

ملا یعقوب و سراج الدین حقانی ماه قبل می‌خواستند به دیدار هیبت‌الله بروند که رد شد.

بنا بر این گزارش، برخی از مقام‌های طالبان در نظر داشتند که پس از برکناری آخوندزاده، سراج‌الدین حقانی به‌ رهبری طالبان برگزیده شود، اما او با این موضوع مخالفت شده است.

آنان معتقدند که ملا یعقوب جوان است و قادر نیست رهبری طالبان را بر عهده گیرد.

بربنیاد این گزارش وزیران داخله و دفاع طالبان که نفوذ زیادی در میان افراد این گروه دارند، می‌کوشند با جهان تعامل کنند و برای بیرون رفتن از بحران کنونی کشور، خواستار جلب کمک‌های کشورهای خارجی‌ هستند.

مقام‌های کنونی طالبان تاکید دارند که اجرای احکام شریعت اسلامی از اهداف کلیدی حکومتشان است.

این درحالی است که تنها یک عکس منتسب به ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر کنونی طالبان منتشر شده است و طالبان تاکنون هیچ ویدیو یا تصویر دیگری از او منتشر نکرده‌اند. رسانه‌‌های وابسته به طالبان و سخنگویان این گروه ادعا می‌کنند که رهبرشان با افراد معینی دیدار می‌کند.

درحالی که طالبان در همان روزهای ابتدایی بازگشت به قدرت مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم را بسته بودند، با این وجود شماری از والیان در شش ولایت بدون اطلاع مقامات در کابل مکاتب دخترانه را باز نگه داشتند و امتحان سالانه امسال را نیز اخذ کردند .

در همین حال آگاهان سیاسی معتقدند که اصلاحات در افغانستان زمانی ممکن است که طالبان اختلافات میان خود را حل کنند .

احمد خان اندر؛ آگاه سیاسی می‌گوید: «اصلاحات در حکومت طالبان درصورت ممکن است که طالبان میانه رو و متعهد به تمامیت ارضی و پیشرفت افغانستان در داخل تحریک خویش مبارزه جدی بخاطر فشار آوردن به آن عده اراکین که افراطی هستند، نمایند در غیر آن از اینکه کدام جبهه قوی مخالف در مقابل طالبان وجود ندارد تغیرات وانشعابات در شیوه حکومت داری طالبان مشکل خواهد بود.»

این درحالی است که طالبان در بیش از ۱۷ ماه گذشته محدودیت‌هایی مثل مسدود کردن مکاتب بالاتر از صنف ششم، منع رفتن زنان و دختران به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و ممنوعیت کار زنان در تمامی نهادهای دولتی و غیردولتی را اجرایی کردند که با واکنش تند جهانی همراه بود.