افغانستان

تخریب لوحه‌های تبلیغاتی کابل در بی‌اطلاعی صاحبان آنها

شماری از بازرگانان و سرمایه‌‌گذاران می‌گویند که در این اواخر شهرداری طالبان در کابل، لوحه‌های تبلیغاتی را در جاده‌های پایتخت تخریب کرده‌اند که این اقدام آنها، زیان مالی زیادی را به آنها وارد کرده‌است.

مدیر یک شرکت خصوصی که در بخش تبلیغات شهری فعالیت می‌کند و اجازه‌ی نشر نام خود را در این گزارش نداد، در این باره گفت: «زمانی که نظام سقوط کرد، ‌‌در مجموع شرکت‌ها قرض‌دار بودند؛ زیرا در بازار پول نقد نبود و اکثر مشتری‌‎ها که قرارداد داشتند به خارج از کشور رفتند. برای هر لوح تبلیغاتی ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار افغانی هزینه شده بود.»

او ادامه داد: «شهرداری کابل برای شرکت‌داران زمان مشخص نکرد و خودش اقدام به تخریب کرد. شرکت من ۴۳ لوحه‌ی تبلیغاتی در سطح شهر کابل داشت که همه‌ای شان تخریب شد و خساره زیادی به من وارد گردید.»

این فعال حوزه‌‌ی تبلیغات شهری با بیان اینکه سالانه برای هر تابلو نزدیک به ۵۰۰ هزار افغانی به شهرداری پرداخت می‌کرد، گفت: «در دوره‌ی جمهوریت شهرداری کابل با شرکت‌ها همکاری می‌کردند و حالا متأسفانه هیچ همکاری صورت نمی‌گیرد. در عین حال از شرکت‌ها درخواست شده که هزینه‌ی  لوحه‌های تبلیغاتی را ماهانه پرداخت کنند.»

احمد ولی، یکی دیگر از افرادی است که در کابل شرکت تبلیغاتی دارد. او می‌گوید که از زمان جمهوریت شرکت‌ وی از پول مالیات قرض‌دار بود و شهرداری کابل همراه وی همکاری نکرد و فرصت نداد تا پول باقی لوحه‌های تبلیغاتی‌ را پرداخت کند. طالبان ۳۵ لوحه‌ی تبلیغاتی از شرکت او را تخریب و خساره‌ی زیادی به وی وارد کردند.

او می‌افزاید که این روزها نه‌تنها شهرداری کابل با شرکت‌ها همکاری نمی‌کند؛ بلکه سالانه پول زیادی از ره‌گذر مالیات نیز از آنان دریافت می‌کند.

احمد ولی تأکید کرد: «اصلن توجه نمی‌کنند و صدای ما را کسی نمی‌شنود، مراعات هیچ‌کس را نمی‌‌کنند. طالبان برنامه‌ای برای جای‌گزینی لوحه‌هایی که تخریب کرده‌اند، ندارند.»

در تماس مکرر با سخن‌گوی شهرداری کابل مؤفق نشدیم دیدگاه او را در این باره جویا شویم.

شهرداری کابل که زیر نظر طالبان فعالیت دارد، به تازگی لوحه‌های تبلیغاتی در جاده‌های پایتخت‌ را تخریب کرده‌است که خساره‌ی هنگفتی را بر این شرکت‌ها وارد کرده‌است.

 برخی از صاحبان شرکت‌ها در افغانستان می‌گویند که با آمدن طالبان، کاروبارشان با رکود مواجه شده‌است.

درحال حاضر ۱۱ شرکت تبلیغاتی در کابل فعالیت دارد و در مجموع ۳۰۰ لوحه‌ی تبلیغاتی آنها توسط طالبان تخریب شده‌است.