افغانستان

در یک ماه گذشته ۱۰ تن در افغانستان خودکشی کرده‌اند

براساس آمارهای جمع آوری شده توسط خبرنگار تلویزیون آمو در جریان یک ماه گذشته پنج زن و پنج مرد در ۱۱ ولایت افغانستان خودکشی کرده‌اند و شش زن دیگر نیز از سوی اعضای خانواده و افراد ناشناس به قتل رسیده‌اند.

خودکشی پنج زن در یک ماه نخست سال روان میلادی

طبق آمار جمع‌آوری شده این رویدادها در تاریخ‌های مختلف از هفتم تا ۲۹ جنوری سال ۲۰۲۳ میلادی در ولایت‌های هرات، غور، نیمروز، پروان، پنجشیر، بغلان، بامیان، ارزگان، بدخشان، بلخ و فاریاب رخ داده است.

منابع در این ولایت می‌گویند که علت بیشتر این رویداد‌ها خشونت‌های خانواده‌گی، منع آموزش دختران و ازدواج‌های اجباری بوده است.

یکی از بستگان سکینه دختری که در نخستین روزهای سال ۲۰۲۳ میلادی در ولسوالی تیوره غور خودکشی کرد در صحبت با خبرنگار تلویزیون آمو گفت: «خانواده قصد داشت سکینه را به زور شوهر بدهد. اما سکینه رضایت نداشت و به همین دلیل با فیر سلاح تفنگچه خودکشی کرد.»

به گفته منبع، این دختر باشنده روستای «دهن‌درودی» ولسوالی تیوره بوده است.

یک منبع در شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز که نمی‌خواهد نام او در این گزارش برده شود به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید که یک دختر در این ولایت به دلیل ممانعت از آموزش توسط گروه طالبان خودش را حلق‌آویز و به زندگی خود پایان داده است.

منبع افزود: «این دختر فرشته نام داشت و ۱۶ ساله بود. فرشته در مکتب نوراحمد عزیزی درس می‌خواند و خیلی لایق بود. به تاریخ ۲۰ ماه جنوری زمانی که می‌خواست به کورس زبان انگلیسی برود برادرش او را مانع شده و اجازه نداده که به کورس برود و مکتب ها هم به روی شان توسط طالبان بسته شده بود به همین خاطر او خودکشی کرد.»

براساس آمارهای جمع‌آوری شده توسط خبرنگار تلویزیون آمو یک زن ۵۰ ساله و یک دختر ۱۶ ساله در جریان ماه جاری میلادی در ولسوالی های یکاولنگ نمبر یک و سیغان ولایت بامیان با خوردن مرگ موش به زندگی‌شان پایان داده و همچنان یک زن به نام امایل در روستایی دهندره مرغابی در ولسوالی گرزوان ولایت فاریاب در تهکاوی خانه‌ با ریسمان خود را حلق‌آویز کرد.

علت خودکشی این زن در فاریاب و بامیان خشونت‌های خانوادگی عنوان شده است.

پنج مرد در ماه نخست سال روان ۲۰۲۳ خودکشی کردند

در جریان ماه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی در کنار خودکشی زنان، شماری از مردان نیز به دلایل مختلف که بیشتر شان جنجال‌های خانواد‌گی عنوان شده است؛ با استفاده از سلاح و طناب در چندین ولایت خودکشی کرده‌اند.

منبع در ولایت بغلان به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید: «یک جوان به اسم امید، که باشنده قریه دیزک ولسوالی ده‌صلاح اندراب است به دلیل مشکلات خانوادگی خودش را حلق‌آویز و به زندگی خود پایان داد. این پسر با پدر خود بالای کدام موضوع جر و بحث کرده و بعد خودش را با ریسمان خفه کرده است.»

براساس اطلاعات ارایه شده از ولایات فاریاب، یک مرد جوان نیز در جریان ماه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی در روستایی کوهی ولسوالی قیصار این ولایت با شلیک گلوله به زندگی‌اش پایان داده است.

حمیدالله بت‌شکن، سخنگوی فرماندهی امنیه فاریاب از این جوان محب‌الله نام برده و علت خودکشی وی را جنجال‌های خانوادگی عنوان کرده است. طبق اطلاعات بدست آمده از ولایت‌های بلخ، بدخشان و ارزگان در این ولایت‌ها نیز در تاریخ ۲۹ جنوری سال روان میلادی سه مرد نیز خودکشی کردند.

منابع در این ولایت‌ به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گویند که یک نوجوان ۱۵ ساله به نام فضل‌الرحمن که باشنده اصلی ولسوالی قلعه‌زال ولایت کندز است و برای کار به ولایت بلخ رفته بود شب هنگام در خانه صاحب کارش در روستای قرن طوغی ولسوالی کلدار این با استفاده از طناب خودش را حلق‌آویز کرده و جان باخته است.

همچنان یک جوان ۱۵ به نام نورالهدا در ولایت بدخشان و جوانی دیگری به نام احمدالله در منطقه قلعه‌راق ولسوالی چوره‌ی ارزگان با شلیک گلوله به زند‌گی شان پایان داده‌اند.

قتل شش زن در ماه نخست سال روان میلادی

براساس اطلاعات جمع‌آوری شده در ولایت‌های پروان، هرات، نیمروز و پنجشیر نیز شش زن به دلایل مختلف از سوی مردان خانواده و افراد ناشناس به قتل رسیده است.

منابع در پروان که نمی‌خواهند نامی از آنان در این گزارش گرفته شود به تلویزیون آمو می‌گویند که دو زن در مربوطات ولسوالی‌های بگرام و سیاه‌ گرد این ولایت از سوی شوهر، برادر و خسر برادرش کشته شده اند.

یک منبع در پروان می‌گوید: «یک دختر ۱۸ ساله به نام زبیده در قریه تیخان ولسوالی سیاه گرد پروان شب هنگام از سوی برادر و خُسر برادرش در منزل شان لت و کوب و سپس خفه شده، همچنان در منطقه‌ی دوراهی کوه صافی در ولسوالی بگرام یک زن ۲۰ ساله به اسم اسپانه توسط شوهرش لت و کوب و زیر شکنجه فوت کرده است.»

یک منبع در هرات نیز که نمی‌خواهد نامش در این گزارش بیاید نیز به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید که یک مرد در شهرک اسلام‌قلعه ولسوالی کهسان این ولایت به نام ایرج با شلیک گلوله همسر و خشو خود را به دلایل نامعلومی کشته و پا به فرار گذاشته است.

همچنان منابع در ولایت نیمروز و پنجشیر می‌گویند که یک زن ۳۵ ساله در شهر زرنج که پنج فرزند داشت توسط شوهرش که عضویت طالبان را دارد کشته شد و همچنان جسد یک دختر در ولسوالی رخه ولایت پنجشیر که از سوی افراد ناشناس به قتل رسیده بود یافت شده است.

طالبان چه کردند؟

طالبان در مورد شناسایی و بازداشت قتل‌های خانم در اعلامیه‌های جداگانه گفته‌اند که آنان شماری از عاملان این قتل‌ها را بازداشت و در تلاش شناسایی و بازداشت افراد دیگری هستند.

طبق اعلامیه‌های طالبان در ولایت‌ پروان و نیمروز چهار تن از عاملان اصلی این رویدادها بازداشت و زندانی شده‌‌اند.

رویداهای خودکشی و قتل زنان در شماری از ولایت‌های به دلیل وضع محدودیت‌های طالبان بیشتر شده و نگرانی‌های زیادی برای فعالان حقوق بشری در افغانستان به میان آورده است.