جهان

تأکید بلینکن بر کاهش تنش‌های اخیر در فلسطین

انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا روز دوشنبه از اسرائیل و مردم فلسطین خواست تا تنش‌های روزهای اخیر را که امنیت منطقه را به خطر انداخته است کاهش دهند.

تنش‌های اخیر که سبب نگرانی دولت بایدن که در تلاش برای یافتن یک زمینه مشترک با دولت ملی گرای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل است شده است.

بلینکن پس از یک سفر کوتاه به مصر هنگام ورود خود به فرودگاه بین المللی اسرائیل در نزدیکی تل آویو گفت که در یک لحظه ای مهم به اسرائیل آمده و حمله های فلسطینی ها را که شهروندان اسرائیلی را هدف قرار داده است محکوم می کند، اما همچنین خواستار خویشتن داری در واکنش از سوی اسرائیل شد و گفت که همه تلفات غیرنظامیان تاسف آور است.

وی با اشاره به حمله روز جمعه در اسرائیل که منجر به کشته شدن ۷ تن در حال ترک یک محل عبادت بودند گفت: «گرفتن زندگی یک بی گناه در یک اقدام تروریستی همیشه یک جنایت فجیع است، اما هدف قرار دادن مردم در خارج از محل عبادتشان بسیار تکان دهنده است».

او گفت: «ما این اقدام را با شدیدترین الفاظ محکوم می کنیم. ما همه کسانی را محکوم می کنیم که این و هر گونه اقدامات تروریستی دیگر را که جان غیرنظامیان را می گیرند، صرف نظر از اینکه قربانی کیست یا چه اعتقادی دارند، جشن می گیرند».

آخرین موج خشونت ها هفته گذشته با حمله نظامی اسرائیل به یک پایگاه شبه نظامیان در شهر جنین در کرانه باختری که منجر به کشته شدن ۱۰ نفر شد شدت گرفت، هر چند بیشتر آنها شبه نظامی بودند و به دنبال آن در یک تیراندازی در شهرک یهودی نشین در شرق بیت المقدس منجر به کشته شدن هفت اسرائیلی شد. .

بلینکن گفت که لازم است هر دو طرف برای کاهش تنش‌هایی که از هفته گذشته افزایش یافته است، تلاش کنند و آن را “یک موج جدید و هولناک خشونت” خواند که واکنش‌های شدیدی را از طرف هر یک به دنبال داشته است.