افغانستان

یک بیمار: ۸ ماه است در انتظار پاسپورت گرفتن هستم

شماری از باشندگان ولایت غزنی که از ماه‌ها پیش در انتظار رسیدن پاسپورت‌هایشان هستند می‌گویند که ماه‌ها قبل برای دریافت پاسپورت بایومتریک شده‌اند، ولی تا حال پاسپورت‌های خود را دریافت نکرده‌اند.

خالد باشنده شهر غزنی است، او می‌گوید که هشت ماه قبل برای دریافت پاسپورت بایومتریک شده و قرار بود که بعد از ۱۰ روز پاسپورت خود را دریافت کند، اما هشت ماه می‌شود از پاسپورت‌اش خبری نیست .

او می‌گوید: «برای خروج از کشور به منظور درمان خود نیازمند پاسپورت هستم، اما خبری از پاسپورت نیست و بیماری من هر روز در حال وخیم شدن است. به شمول من بسیاری از مریضان استند که منتظر آمدن پاسپورت‌هایشان هستند.»

خالد در ادامه با اشاره به اینکه کسانی که پول و واسطه داشته باشند در یک هفته پاسپورت خود را می‌گیرند، افزود: «اما کسانی که واقعا مستحق پاسپورت باشد، ولی پول نداشته باشد ،کارشان انجام نمی‌شود.»

امان‌الله باشنده دیگر ولایت غزنی است که ماه‌ها است در انتظار آمدن پاسپورت است.

او می‌گوید: «در اینجا کار ‌و غریبی نیست. من می‌خواستم که برای کار به ایران بروم تا آنجا کار کنم،  اما پاسپورت نداشتم. اینجا به افرادی پاسپورت داده می‌شود که شناخت داشته باشند. کسانی که مریضی عاجل دارند، باید ابتدا در صحت عامه معاینه شوند؟ وقتی به صحت عامه رفتم، و فهمیدند که بیمار نیستم، به من گفتند که اگر ۱۰ هزار افغانی بپردازم عریضه من را تایید می‌کنند.»

در همین حال مسوولان ریاست پاسپورت طالبان در ولایت غزنی ضمن تایید شکایت های باشندگان این ولایت می‌گویند که ما از گرفتن پول از مردم خبرداریم.

محمد طاهر محمودی، آمر پاسپورت ولایت غزنی می‌گوید که آنها شاهد رویدادهایی از سوی ریاست صحت عامه بودند که به شکل غیرقانونی عرایض را برای کسانی که مستحق دریافت پاسپورت نبودند با قیمت‌های مختلف تایید می‌کردند. اما حالا این مشکل حل شده است.

او در ادامه گفت: «قبلا شفافیت نبود و بعضی ها در صحت عامه با پول عریضه تایید می‌کردند. ما این قسم اشخاص را دستگیر کردیم و حتی مراجعین داشتیم که به بهانه بورس تحصیلی جعلی می‌خواستند، پاسپورت دریافت کنند. اما حالا خوشبختانه این مشکل حل شده است.»

محمودی می‌گوید که آنها فعلا به بیماران عاجل و محصلان ‌دارنده اقامت خارجی پاسپورت می‌دهند.

او گفت: «در سال ۱۴۰۱ در حدود ۱۷ هزار پاسپورت در ولایت غزنی توزیع و از آن ۹۱ میلیون درآمد به خزانه دولت واریز شده است.»

این درحالی است که شماری از باشندگان ولایت غزنی می‌گویند که بسته ماندن ریاست پاسپورت آنان را با چالش‌های فراوان روبرو کرده است. مسوولان طالبان هم می‌گویند که در روزهای نزدیک اداره پاسپورت باز شده و به شهروندان خدمات ارایه خواهد کرد.