افغانستان

۳ ماه حبس به جرم اصلاحِ ریش برای سلمانی‌ها در فراه

باشندگان ولایت فراه می‌گویند که ریاست امر به معروف و نهی از منکر طالبان در این ولایت برای سلمانی‌ها که ریش مشتریان را اصلاح کنند، از ۳ شب تا ۳ ماه حبس تعیین کرده‌اند.

منابع از شهر فراه می‌گویند که گروه ۲۰ نفری از کارمندان ریاست امر به معروف برای نظارت از سلمانی‌های مردانه مؤظف شده‌اند. آنها به محض اینکه سلمانی را در جریان اصلاح صورت یا ریش کسی مشاهده کنند، در مرحله‌ی نخست ۳ شب زندانی و در مرتبه‌ی دوم ۳ ماه زندانی‌اش می‌کنند .

حکیم، یکی از سلمانی‌های شهر فراه در گفت‌وگو با خبرنگار آمو گفت: «طالبان به منظور ممنوعیت مردم از اصلاح و کوتاه کردن ریش، برای سلمانی‌ها در این ولایت قانون وضع کرده‌اند.»

او که ۳ سال است در مرکز شهر فراه دکان دارد، با شکایت از این وضعیت می‌گوید که کار همه سلمانی‌ها با سقوط مواجه است و در این شرایط بحرانی، زمینه‌ی دست‌یابی به وظیفه دیگری برای شان فراهم نیست؟

حکیم ادامه داد: «من تنها نگران خودم نیستم. من می‌توانم به هر قسمی که باشد، زندگی خود را‌ پیش ببرم؛ اما هستند افرادی که جز همین دکان، هیچ منبع درآمد دیگری ندارند.»

هاشم، یکی دیگر از سلمانی‌ها در شهر فراه است. او یک هفته پیش توسط افراد ریاست امر به معروف طالبان سه شب را در زندان سپری کرد.

به گفته‌ی او، طالبان در هفته‌ی پسین ده‌ها سلمان را به‌خاطر اصلاح ریش مشتریان شان سه شبانه روز حبس و شکنجه کرده‌اند.

او می‌افزاید: «با وضع محدودیت تازه‌ی طالبان، مردم از گرسنگی و بی‌کاری رو به تباهی می‌روند و کار سلمانی‌ها با رکود جدی مواجه است.»

هاشم در ادامه افزود: «ما کار خود را می‌کنیم؛ ولی با ما مثل مجرم رفتار می‌کنند. من نمی‌دانم باید چه کنم. آرزو دارم به یک خواب طولانی بروم؛ چون از تحمل این رنج‌ها خسته شده‌ام.»

این درحالی است که ریاست امر به معروف و نهی از منکرِ طالبان در فراه، به تازگی رفت‌وآمد زنان را در اماکن عمومی ممنوع اعلام کرده‌است.