بازرگانی

کم‌بود برق فعالیت شهرکِ صنعتی قندهار را تهدید می‌کند

در شهرک صنعتی شوراندام در شرق قندهار، ۳۰۰ کارخانه‌ی تولیدی فعالیت داشت؛ اما اکنون تعداد کارخانه‌های فعال در این شهرک صنعتی، به دلیل کم‌بود برق از ۳۰۰ به ۱۳۰ کارخانه کاهش یافته‌است.

سرمایه‌گذاران می‌گویند که اگر مشکل کم‌بود برق حل نشود، بسیاری از کارخانه‌های دیگر نیز بسته خواهند شد .

شمس‌الله، مسؤول یکی از کارخانه‌های تازه تأسیس شده در این شهرک صنعتی می‌گوید که در این کارخانه، یک میلیون افغانی سرمایه‌گذاری کرده و روزانه ۵ هزار بیل‌چه تولید می‌کند .

او ادامه داد که اکنون به‌گونه‌ی نوبتی روزانه برای شان هشت ساعت برق داده می‌شود که کفایت نمی‌کند .

شمس‌الله می‌گوید: «اگر برای ما برق کافی فراهم شود، می‌توانیم در ۲۴ ساعت ۳۰ هزار بیل‌چه تولید کنیم. ما کارخانه ساختیم؛ اما برق کم است و اگر این مشکل حل نشود، روی کار ما تأثیر خواهد گذاشت.»

در پارک صنعتی قندهار یک کارخانه‌ی بزرگ پروسس لبنیات نیز از اثر کم‌بود برق و نبود مواد خام فعالیت خود را کاهش داده‌است.

در کارخانه‌های پارک صنعتی در قندهار، پیش از این بیش‌ از ۵ هزار تن کار می‌کردند؛ ولی  اکنون بیش‌تر این اشخاص بی‌کار شده‌اند.

عبدالسلام ‌که در یکی از کارخانه‌های تولید فرآورده‌های کشاورزی در پارک صنعتی قندهار کار می‌کند، می‌گوید: «من با کار در این کارخانه نیازهای خانواده‌ام را تأمین می‌کنم. اگر کارخانه‌ی ما به‌خاطر نبود برق بسته شود، ما کارگران عادی هم بی‌کار می‌شویم. ما می‌خواهیم که سرمایه‌گذاری بیش‌تر شود و برق دوام‌دار برای پارک‌های صنعتی فراهم گردد.»

از سویی هم، مسؤولان طالبان در ریاست برشنا در قندهار می‌گویند که به‌خاطر کاهش آبِ بند کجکی‌ در ولایت‌های هلمند و قندهار، برق نیز کاهش یافته‌است و به شهرک صنعتی قندهار روزانه نزدیک به ۸ ساعت برق به‌گونه‌ی نوبتی داده می‌شود .

احسان‌الله امین، سخن‌گوی ریاست برشنا در ولایت قندهار می‌گوید که در تلاش استند تا با زیاد شدن آب در بند کجکی، برق شهرک صنعتی بیش‌تر شود .

اجناس تولید شده در شهرک صنعتی قندهار در کنار بازارهای داخلی، از جای‌گاه خاصی در بازارهای کشورهای همسایه نیز برخوردار است.