افغانستان

افزایش ۵ برابری بهای سیم‌کارت شبکه‌های مخابراتی در غور

شماری از باشندگان شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور از افزایش بهای سیم‌کارت‌های شبکه‌های مخابراتی، به ویژه شبکه‌ی سلام و ام تی ان در این ولایت شکایت می‌کنند و می‌گویند که بهای سیم‌کارت ‌های این دو شبکه چند برابر افزایش یافته و کسی توان خرید آن را ندارد.

بلند رفتن مالیات و ایجاد محدودیت در فروش سیم‌کارت‌های برخی از شرکت های مخابراتی از عوامل افزایش بهای سیم‌کارت‌های شبکه های مخابراتی در غور گفته شده است.

عبدالغفور رحیمی، یکی از باشندگان شهر فیروزکوه به تلویزیون آمو می‌گوید سیم‌کارتی که ۱۰۰ افغانی بود اکنون ۵۰۰ افغانی شده است.

عبدالغفورگفت: «دیروز به بازار رفتم که سیم‌کارت  شبکه‌ی سلام را بخرم؛ ولی پیدا نشد. اگر پیدا شود، ۵۰۰ تا ۶۰۰ افغانی یک دانه سیم‌کارت را می‌فروشند. این قیمت خیلی گران است؛ درحالی‌که سابق یک سیم‌کارت را به ۱۰۰ افغانی می‌خریدیم.»

عبدالرحیم احمدی، از دیگر باشندگان غور نیز به تلویزیون آمو می‌گوید که نه‌تنها بهای سیم‌کارت شبکه‌ی سلام بلند رفته است؛ بلکه بهای سیم‌کارت ‌های شبکه‌ی مخابراتی ام تی ان نیز در این ولایت چندین برابر افزایش یافته است و هیچ کسی توان خرید آن را ندارد.

باشندگان غور از مسؤولان محلی طالبان می‌خواهند تا نرخ سیم‌کارت ‌های شبکه‌های مخابراتی را در این ولایت کنترول کنند و با گران‌فروشان برخورد قانونی کنند.

از سویی هم، کسانی که سیم‌کارت‌های شبکه های مخابراتی را می فروشند می‌گویند که ایجاد محدودیت برای فروش سیم‌کارت‌‌ها سبب افزایش بهای سیم‌کارت‌‌ها شده است.

یکی از سیم‌کارت فروشان در شهر فیروزکوه می‌گوید که هیچ دکان‌داری در این شهر اجازه‌ی فروش سیم‌کارت ‌های شبکه‌ی سلام را (به جز از ریاست مخابرات و تکنولوژی معلوماتی) ندارد و از همین‌رو بهای سیم‌کارت‌‌های این شبکه‌ها بالا رفته‌است.

او افزود: «سیم‌کارت‌های شبکه‌ی ام تی ان در بازار کم شده و به همین خاطر قیمت آنها بالا رفته، مردم بیش‌تر از سیم‌کارت ‌های ام تی ان و سلام استفاده می‌کنند که انترنت این شبکه‌ها در ولایت غور بهتر است. دیگر این که سیم‌کارت ‌های سلام را هیچ دکان‌داری نمی‌تواند بفروشد و تنها ریاست مخابرات حق فروش آن را دارد.»

یکی دیگر از سیم‌کارت  فروشان شهر فیروزکوه نیز به خبرنگار تلویزیون آمو گفت: «ریاست مخابرات، سیم‌کارت ‌های سلام را به فروشندگان یا دکان‌داران توزیع نمی‌کند.»

سیم‌کارت فروشان و موبایل فروشان در ولایت غور همچنان می‌گویند که در کنار افزایش قیمت سیم‌کارت ‌های این دو شبکه، برخی از سیم‌کارت ‌های شبکه‌های دیگر نیز بهای شان اندکی بالا رفته و آنان به دلیل افزایش مالیات بهای سیم کارت‌ها را افزایش داده اند.

یکی از باشندگان شهر فیروزکوه که دکان موبایل (تیلفون همراه) و سیم‌کارت  فروشی دارد، به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید: «طالبان از ما مالیات زیادی می‌گیرند. در گذشته اگر ما ۲ تا ۳ هزار افغانی مالیات می‌دادیم، امسال مجبور شدیم بین ۵ تا ۸ هزار افغانی مالیه پرداخت کنیم. به همین خاطر قیمت جنس خود را بالا بردیم.»

با این همه، مسؤولان محلی طالبان در غور با رّد بلند رفتن بهای سیم‌کارت ‌های شبکه‌ی سلام در این ولایت می‌گویند که آنان به هیچ‌کسی، به جز از ریاست مخابرات این ولایت، اجازه‌ی فروش سیم‌کارت ‌های شبکه‌ی سلام را نداده‌اند.

او ادامه داد: «قیمت سیم‌کارت ‌های شبکه‌ی دولتی سلام بالا نرفته و مثل گذشته ۱۰۰ افغانی هزینه دارد. اگر کسی سیم‌کارت  شبکه‌ی سلام را غیرقانونی بفروشد، با او برخورد قانونی می‌کنیم. در بازار شاید کسانی سیم‌کارت ‌های سلام را قاچاقی بیاورند و به قیمت بلند بفروشند؛ اما قیمت سیم‌کارت  سلام ۱۰۰ افغانی است.»

شبکه‌های مخابراتی چون روشن، افغان بسیم، سلام، اتصالات، ام تی ان و افغان تیلی‌کام در ولایت غور فعالیت دارند که به گفته‌ی مشترکان آنها، از این میان انترنت شبکه‌های سلام و ام تی ان بهتر و بهای بسته‌های انترنتی آنها نیز پایین است و به همین خاطر مشتری‌های بیش‌تری دارند.