بازرگانی

سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیون دالری برای ساخت یک مجتمع صنعتی در کندز

شرکت رغون انصاف به هزینه‌ی ۱۰ میلیون دالر، یک مجتمع صنعتی را در بخش زراعت در مساحت ۷۰ جریب زمین در منطقه‌ی دشت آبدان ولایت کندز ایجاد می‌کند.

مسؤولان این شرکت که از ۳ سال به این‌سو در ولایت کندز مصروف پروسس شالی و گندم هستند، می‌گویند که کار ساخت یک مجتمع صنعتی که مشمول چهار کارخانه‌ی پروسس گندم، تهیه‌ی مواد خوراکی برای حیوانات، پایپ و پروسس برنج است، در مساحت ۷۰ جریب زمین دولتی واقع در دشت آبدان این ولایت آغاز شده‌است.

محمد داؤود، رییس این شرکت می‌گوید: «با ساخت این کارخانه‌ها، زمینه‌ی کار برای برای صدها نفر فراهم می‌شود و دیگر لازم نیست جوانان برای پیدا کردن کار مهاجرت کنند.»

در همین حال، بازرگانان در کندز با استقبال از ایجاد این مجتمع صنعتی می‌گویند که برای رشد اقتصاد کشور و کاهش مشکلات اقتصادی، باید زمینه‌ی ایجاد شهرک‌های صنعتی فراهم شود.

حاجی ضیاالحق یکی از بازرگانان ولایت کندز گفت: «با ایجاد شهرک‌های صنعتی، می‌توان زمینه‌ی اشتغال را برای مردم فراهم کرد و ایجاد این مجتمع در بخش توسعه و رشد زراعت در این ولایت، نقش مؤثری دارد.»

ولایت کندز در بیست سال گذشته گواه جنگ‌های زیادی بود و همین سبب که شد بخش خصوصی نتواند رشد کند.

در چند سال پسین، با وجود جنگ و ناامنی در بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده بود که پس از تحولات سیاسی پسین در کشور، زمینه‌ی رشد بخش خصوصی وجود نداشت. حالا برای اولین بار یک شرکت خصوصی در کندز به هزینه‌ی ۱۰ میلیون دالر یک مجتمع صنعتی را ایجاد می‌کند.

در همین حال، باشندگان کندز که در یک‌ونیم سال گذشته چالش‌های اقتصادی دامن گیرشان شده‌است، به ایجاد این مجتمع صنعتی خوش‌بین هستند و می‌گویند که در وضعیت کنونی، آنان نیاز جدی به کار دارند تا مجبور به ترک کشور نشوند.

زبیر احمدی، یکی از باشندگان کندز گفت: «کار نیست، قیمت‌ها بلند است و مشکلات زیاد شده با آن هم مجبور هستیم برای یافتن کار به خارج از کشور برویم. امیدواریم با ساخت این کارخانه‌ها، زمینه‌ی کار ایجاد شود.»  

گفتنی است که در ولایت کندز ۲۶۰ کارخانه مشغولِ تولید است. پس از بازگشت طالبان به قدرت ۸۰ درصد از این کارخانه‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی غیرفعال شده‌اند که منجر به بی‌کاری هزاران تن از باشندگان این ولایت شده‌است.