جهان

اعتراض‌ها در شهر ممفیس امریکا در پیوند با کشته شدن یک تن از سوی پولیس

معترضان روز جمعه به جاده‎‌های شهر ممفیس در ایالت تنسی امریکا آمدند و خواستار عدالت برای تایر نیکولز، مرد سیاه‌پوست ۲۹ ساله‌ای که پس از ضرب و شتم پنج افسر پولیس در اوایل ماه جاری جان باخت، شدند.

معترضان با سردادن شعارهایی مانند «عدالت نیست، صلح نیست» از «پارک مرتایرز» به سوی مرکز شهر راهپیمایی کردند و موترهای روی پل را که از رودخانه می سی سی پی به آرکانزاس می‌گذرد، متوقف کردند.

پس از آن اداره پولیس ممفیس هشدار ترافیکی برای محاصره در مناطق مختلف شهر را صادر کرد.

در حالی که معترضان برای برپایی راهپیمایی تجمع کرده بودند، پولیس فلم‌هایی از توقف خشونت آمیز این سیاه پوست را منتشر کرد.

این فلم‌ها که در رسانه‌ها منتشر شده نشان می‌دهد که تایر نیکولز راننده سیاه‌پوستی که در اوایل این ماه توسط پولیس ممفیس متوقف ‌شده بود، در حالی که گریه می‌کرد و به زمین انداخته شده، «مادر، مادر» می‌گفت. در همین حال پنج افسر پولیس او را با لگد و مشت می‌زدند.

نیکولز سه روز پس از درگیری با نیروهای پولیس در تاریخ ۷ جنوری با پنج افسر پولیس که به قتل درجه دوم، حمله، آدم ربایی، سوء رفتار و ظلم رسمی متهم شدند و در بیمارستان درگذشت.

جو بایدن رئیس جمهور امریکا و خانواده نیکولز برای برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز در ممفیس که ۶۲۸ هزار نفر جمعیت دارد و نزدیک به ۶۵ درصد ساکنان آن سیاه پوست هستند، درخواست دادند، مکتب‌ها تعطیل شد و مراسم صبح شنبه لغو شد.

مرگ نیکولز آخرین مورد از استفاده پولیس از زور بیش از حد در مرگ سیاه‌پوستان و سایر اقلیت‌ها در سال‌های اخیر است.