افغانستان

عبدالجبار ثابت کی بود؟

عبدالجبار ثابت، رییس پیشین دادستانی کُل افغانستان روز پنج‌شبه به عمر ۷۸ سالگی درگذشت. یکی از نزدیکان او با تایید این خبر در فیسبوکش نوشته است که آقای ثابت در شفاخانه «نورت ویست» پشاور، پاکستان جان داده است.

آقای ثابت در سال ۱۳۸۴ از سوی حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان، به عنوان رییس دادستانی کل کشور گماشته شد. دوره‌ی مأموریت او پُرماجرا بود. درگیری‌های او با چهره‌های قدرتمند چون عبدالرشید دوستم، عطا محمد نور و دین محمد جرأت بارها خبرساز شده بود.

در همین حال، او در زمان مسوولیت‌اش در دادستانی کُل، تلویزیون خصوصی طلوع را به تحریف گفته‌های خودش متهم کرد و سپس به نیروهای پولیس دستور داد وارد این رسانه‌ی خصوصی شوند. یورش نیروهای پولیس به داخل طلوع و بازداشت سه تن از کارمندان این رسانه، در آن زمان واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشت.

فرید حمیدی، رییس پیشین دادستانی کُل افغانستان به آمو گفت که آقای ثابت همواره برای تثبیت جایگاه دادستانی کُل تلاش کرده بود.

آقای حمیدی گفت «آقای ثابت به شخصیت صریح الهجه و شخصیت قاطع به منظور مبارزه با فساد، تطبیق حاکمیت قانون شهرت داشتند. برای تثبیتت جایگاه اداره لوی سارنوالی، فراهم آوری ابوهتی که شایسته اداره لوی سارنوالی است خدمات شایانی را انجام داده بودند».

آقای ثابت در سال ۱۳۸۷ اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری خود را نامزد می کند. برخی از رسانه‌ها گزارش داده اند که این تصمیم آقای ثابت سبب شد که حامد کرزی او را از ریاست دادستانی افغانستان برکنار کند.

عبدالجبار ثابت، در ۱۳۲۴ هجری شمسی در ولسوالی سُرخ‌رود ولایت ننگرهار متولد شد. آقای ثابت، دوره‌ی ابتدایی را در مکتب بالا باغ ولسوالی سُرخ‌رود ننگرهار و دوره‌ی لیسه را در نادریه کابل به پایان رساند. او در سالِ ۱۳۵۰ هجری شمسی، از رشته حقوق دانشگاه کابل مدرک لیسانش را به دست آورد.

او پس از تمام کردن دانشگاه به عنوان دادستانِ استیناف در وزارت عدلیه آن زمان به کار آغاز کرد. در سال ۱۳۵۴ برای ادامه تحصیل به ایالاتِ متحده‌ی امریکا سفر کرد و پس از برگشت او به عنوان مشاور ریاست تقنین وزارت عدلیه گماشته شد.

آقای ثابت در سال ۱۳۶۲ هجری شمسی، به عنوان خبرنگار با صدای امریکا کارش را آغاز کرد و مدت ده سال در آن‌جا ماند. او در همین مدت ماستری خود را از رشته‌ی اقتصاد به دست آورد.

او در سال‌های جنگ با شوری سابق به پاکستان مهاجر شد و پس از شکست طالبان دوباره به کابل برگشت. او در سال ۱۳۸۴ به عنوان مشاور حقوقی وزارت امور داخله گماشته شد. در سنبله‌ی ۱۳۸۵ به مقام ریاست دادستانی افغانستان رسید.

آقای ثابت در گفت‌وگو با تلویزیون خصوصی یک، تایید کرده بود که در زمانی که در پاکستان زندگی می‌کرد عضویت حزب اسلامی گلبدین حکمتیار را داشته است اما بعداٌ این حزب را ترک کرده است.

آقای ثابت در ۱۳۹۰ هجری شمسی هنگام باز دید از مزارعش در ولسوالی چهار آسیاب کابل از سوی آدم‌ربایان ربوده شد و پس از یازده ماه رها گردید. او باری خبر ربوده شدنش را به رسانه‌ها تایید کرد، اما در مورد این‌که از سوی چه کسی ربوده شده بود، جزییات نداد.

از عبدالجبار ثابت پنج فرزند به جا مانده است.