جهان

ترکیه: شروع مجدد مذاکرات با سویدن و فنلند «بی معنا» است

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، با اشاره به تظاهرات اخیر در استکهلم، پایتخت سویدن‌‌ که در آن قرآن کتاب آسمانی مسلمانان سوختانده شد، بازگشت دوباره به مذاکرات سه جانبه با سویدن و فنلند را«بی معنا» خواند.

چاووش اوغلو این سخنان را در یک کنفرانس خبری بیان داشت و افزود که  تا کنون هیچ پیشنهادی برای بررسی عضویت فنلند و سویدن به طور جداگانه وجود ندارد.

چاووش اوغلو گفت«در شرایط کنونی چنین مذاکره‌ای هیچ معنی ندارد، هدف این میکانیزن سه جانبه چه خواهد بود؟ ما توافق نامه را روی میز گذاشتیم و هر ماده آن را بررسی می‌کنیم که فنلند و سویدن در مورد آنها چه (اقدام عملی) انجام دادند، اما با توجه به شرایط فعلی این نشست را زیر شعاع قرار خواهد داد و نشست سالم نخواهد بود».

از سوی دیگر اولف کریسترسن، نخست وزیر سویدن، گفته است که کشور اش در تلاش برای احیا مجدد مذاکرات با ترکیه بر سر عضویت این کشور در ناتو است.

فنلند و سویدن سال گذشته پس از حمله روسیه به اوکراین، برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی درخواست دادند.

 در جریان کنفرانس خبری، هااویستو از اظهار نظر در مورد مشخصات بسته نظامی که فنلند به اوکراین ارایه کرده است خودداری کرد اما گفت که شامل تسلیحات سنگین بر اساس درخواست اوکراین است که می تواند بلافاصله مورد استفاده قرار گیرد.

 وی همچنین خاطرنشان کرد که فنلند در صورت عرضه شدن بسته تانک های لئوپارد، مشارکت خود را در نظر خواهد گرفت.