جهان

دیدبان هسته‌ای سازمان ملل: ایران مواد کافی برای ساخت چند بمب هسته‌ای در اختیار دارد

رییس دید‌ه‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد هشدار داده است که ایران مواد کافی برای ساختن چندین بمب در اختیار دارد.

او در ادامه گفته است که قصد دارد ماه آینده برای از سرگیری گفتگوهای «بسیار ضروری» در مورد همکاری با تهران درباره فعالیت‌های هسته‌ای به این کشور سفر کند.

رافائل گروسی، مدیرکل سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به نمایندگان پارلمان اروپا گفته است: «ممکن است در ماه فبروری به تهران برگردم. شاید برای گفتگوی سیاسی مورد نیاز، یا برقراری «همکاری» مجدد با ایران.»

این درحالی است که گفتگوهای غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن برای احیای توافق که با میانجیگری اتحادیه اروپا انجام شد از آگست سال گذشته به دلیل اختلافات کلیدی از جمله تحقیقات ناظر هسته‌ای سازمان ملل متحد در مورد «سایت‌های هسته‌ای اعلام نشده» متوقف شده که ایران همواره آن را «حرکت سیاسی» خوانده است.

براساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» ایران تنها تا ۳.۶۷ درصد مجاز به غنی سازی اورانیوم بود. اما این کشور پس از خروج امریکا از توافق برجام در ماه می ۲۰۱۸ تهران به تدریج از این سقف غنی سازی عبور کرده است.

گروسی با اشاره به «بن بست بزرگ» در توافق برجام گفته است که عقب نشینی ایران از این توافق – از جمله قطع کردن ۲۷ دوربین سازمان بین المللی انرژی اتمی که بر سایت‌های هسته‌ای اعلام شده‌اش نظارت می‌کرد – به این معنی است که سازمان اتمی بین المللی دیگر نمی‌تواند به‌گونه‌ی موثر برنامه هسته‌ای تهران را رصد کند.

وی افزوده است: «حداقل یک سال است که این امکان را از دست داده‌ایم.»

گروسی در ادامه گفته است که امیدوار است در طول سفر برنامه‌ریزی شده خود، در زمینه احیای همکاری ایران با سازمان بین المللی اتمی «تا حدودی پیشرفت کند.»

گروسی همچنین درباره فعالیت‌های اتمی پسین ایران، از جمله غنی‌سازی اورانیوم و عبور موفقانه از محدودیت‌های اجباری برجام به سمت سطح مورد نیاز برای ساخت تسلیحات هسته‌ای، گفته است: «این مسیر قطعا مسیر خوبی نیست.»

وی گفته است: «ذخایر رو به رشد اورانیوم غنی شده ایران نگران کننده است. همچنین عدم توضیح تهران به سازمان بین المللی انرژی اتمی که چگونه آثار رادیواکتیو در مکان‌هایی که به عنوان سایت هسته‌ای اعلام نشده‌اند پیدا شده است، نگران کننده است.»

گروسی افزود: «آنها مواد هسته‌ای کافی برای چندین سلاح هسته‌ای جمع‌آوری کرده‌اند. در حال حاضر یک مورد نیست.” وی همچنان خاطرنشان کرده است که ذخایر بزرگ اورانیوم غنی شده «به این معنی نیست که آنها سلاح هسته‌ای دارند.»

در همین حال، دولت عراق نیز روز سه شنبه نسبت به بن بست مذاکرات با هدف احیای توافق هسته ای ایران ابراز نگرانی کرد.

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق در بغداد با رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و ایجاد صلح، و نماینده دبیرکل سازمان ملل، جنین هنیس پلاسچارت، دیدار کرد.

وزیر امور خارجه این کشور گفته است که دولت عراق نگران «رکود توافق هسته‌ای ایران» است.