افغانستان

روزهای سردِ بدخشان | هیچ کس از ما خبر ندارد

بدخشان از ولایت‌های سردسیر در شمال‌شرق افغانستان است که باشندگان آن در فصل زمستان، بیش‌تر از هر زمان دیگر با مشکل مواجه می‌شوند.

ولایت بدخشان جغرافیای کوهستانی و راه‌های دشوار گذر دارد و همه ساله گواه برف‌باری‌های سنگین و بسته شدن راه‌های رفت‌وآمد در زمستان می‌باشد .

شماری از باشندگان بدخشان می‌گویند که از اثر ریزش برف، راه‌های مواصلاتی بیش‌تر ولسوالی‌ها به مرکز این ولایت مسدود می‌گردد.

نور محمد به تازگی از ایران آمده‌است. او در یکی از رستورانت‌های شهر فیض‌آباد در انتظار باز شدن راه است.

وی می‌گوید: «سه روز می‌شود که من در این رستورانت هستم. راه به ولسوالی ما بسته شده و خانواده‌ام منتظر من هستند.»

به گفته‌ی او از شهر فیض‌آباد تا ولسوالی نسی دو شبانه روز راه است.

بدخشان با ۲۸ ولسوالی، بیش‌ترین ولسوالی‌ها را در سطح کشور دارد که مردم آن با انبوه مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

واخان سردترین ولسوالی بدخشان است که این روزها دمای هوا در آن به منفی ۲۰ درجه می‌رسد.

باشندگان این ولسوالی می‌گویند که در فصل زمستان، راه‌های مواصلاتی این ولسوالی به مرکز بدخشان مسدود می‌شود و ساکنان آن در فصل زمستان از طریق تاجیکستان سفر می‌کنند.

گل احمد که ۶۰ سال سن دارد، ۲۰ روز می‌شود که در مهمان‌خانه‌ی ریاست سرحدات، اقوام و قبایل طالبان منتظر باز شدن راه‌های مواصلاتی است تا به خانه‌اش برگردد.

او می‌گوید: «در کنار سردی هوا، نبود درمان‌گاه از جمله‌ی مشکلات عمده‌ی باشندگان این ولسوالی است.»

رامین باشنده‌ی واخان است. او با اشاره به مشکلات مردم این ولسوالی در فصل سرما تأکید کرد: «ما محروم‌ترین مردم هستیم که نه‌تنها در زمستان؛ بلکه همه وقت مشکل داریم. زمستان‌ها بر ما سخت می‌گذرد. هیچ کسی از ما خبر ندارد که ما چه مشکلاتی داریم. اگر مریض شویم، دارو پیدا نمی‌شود. به آسانی نمی‌توانیم خود را به مرکز برسانیم. به همین دلیل شمار زیادی از بیماران در زمستان، قبل از رسیدن به شفاخانه جان خود را از دست می‌دهند.»

ولایت بدخشان از شمال با تاجیکستان، از شرق با چین و از جنوب با پاکستان مرز مشترک دارد و بیش‌تر از یک میلیون نفوس دارد.

در کنار ولسوالی واخان، ولسوالی شغنان با دمای منفی ۲۲ درجه، جزء سردترین ولسوالی‌های ولایت بدخشان است که در فاصله‌ی ۱۵۰ کیلومتری فیض‌آباد و در مسیر رود پنج واقع شده‌است. در فصل زمستان راه‌های مواصلاتی این ولسوالی مسدود می‌شود.

وحیدالله که به خاطر پیدا کردن کار به فیض‌آباد آمده، می‌گوید: «زمستان برای ما نظر به دیگر فصل‌های سال سخت‌تر می‌گذرد. برف‌باری شدید در شغنان مشکلات ما را دو چندان می‌کند. امسال برف‌باری باعث قطع برق شده‌است و مواد غذایی به آسانی یافت نمی‌شود.»

عارف، یکی دیگر از باشندگان شغنان نیز با اشاره به مشکلات مردمِ این ولسوالی افزود: «مردم ما همیشه در مشکلات بوده و همه ساله ما چندین جوان خود را از اثر برف‌‎کوچ از دست می‌دهیم. زمستان پیش در ماه حوت وقتی به‌خاطر درس‌هایم به مرکز آمدم، در برف‌کوچ یکی از دوستانم را از دست دادم. امسال مردم مواشی زیادی را از دست داده‌اند.»

مردم بدخشان از طالبان می‌خواهند که به مشکلات شان توجه نموده و در این زمستان سرد آنها را یاری کنند.