بازرگانی

زنی در پلخمری برای ۳۰ بانوی دیگر زمینه کار فراهم کرد

در شرایطی که به تازگی کار برای زنان در کشور محدود شده، اما هستند زنانی که می‌خواهند از راه‌های گوناگون برای خود و زنان دیگر زمینه کار فراهم کنند.

زرمینه نوابی بانویی است که با سرمایه‌گذاری ۲ میلیون افغانی کارخانه کیک و کلچه پزی خراسان را در شهر پلخمری راه‌اندازی است.

او هدف از ساخت این کارخانه را کمک به بانوان فقیر و خانه به دوش عنوان کرده و می‌گوید: «این روزها در شهر پلخمری زنان زیادی از اثر فقر و ناداری گدایی می‌کنند. من خواستم با این کار برای تعدادی از آنها زمینه کار ایجاد کنم.»

او با بیان اینکه ۳۰ خانم در این کارخانه مصروف به کار هستند، گفت: «خانم‌ها در این کارخانه انواع کیک و کلچه، بغلاوه، میتایی، خجور، گوش فیل، مربا، آچار و ترشی را آماده می‌کنند.»

این زن کار آفرین می‌افزاید که زنان مشغول کار در کارخانه کیک و کلچه پزی نظر به کارشان معاش دریافت می‌کنند.

نوابی درباره استقبال مردم از ایجاد این کارخانه گفت: «فروش محصولات ما خوشبختانه خوب است. چون کلیک و کلچه و محصولات دیگر تولید شده در اینجا از طعم خوبی برخوردار است و روزانه به شمار مشتریان ما افزوده می‌شود.»

در همین حال بانوان شاغل در این کارخانه می گویند این کارخانه زمینه خوبی برای آنان فراهم کرده تا بتوانند بخشی از هزینه‌های زندگی‌شان را تامین کنند.

مهناز که قبلا در یکی از ادارات دولتی کار می‌کرد، در این باره می‌گوید: «خیلی خوشحال هستم که در این کارخانه دوباره صاحب کار شدم. خدا کند طالبان این کار را از ما نگیرد و مانع کار ما زن‌ها در این کارخانه نشود.»

سوسن یکی دیگر از زنان کارگر در این کارخانه تولید مواد غذایی می‌گوید: «وقتی زن و مرد کار کنیم، اقتصاد خانواده‌ها خوب شده و در نتیجه کشور به سوی ترقی سوق داده می‌شود.»

بانو مرسل که کلچه‌های خانگی تولید شده در این کارخانه را نقش و نگار می‌دهد خطاب به سرمایه‌داران و تاجران کشور می‌گوید: «از همه سرمایه‌داران و تاجران کشور می‌خواهم که بیایند و در کشور سرمایه گذاری کرده و زمینه کار ایجاد کنند. از طالبان هم می‌خواهم دیگر مانع کار زنان نشوند.»

در کنار کارخانه تولیدی کیک و کلچه خراسان چندین کارخانه کوچک تولیدی غذایی و غیر غذایی زنانه دیگر نیز در شهر پلخمری فعالیت دارد و بسیاری از آنها به دلیل مشکل اقتصادی در لبه پرتگاه سقوط قرار دارند. به گفته کارخانه داران زن در گذشته موسسات حمایت کنند زنان با کمک به این کارگاه ها روند تولید و کار را رونق بخشیده بودند اما مدت هاست از این کمک ها خبری نیست.