افغانستان

هفتمین محموله‌ی کمک‌های ترکیه به افغانستان رسید

هفتمین محموله‌ی قطار کمک‌های بشردوستانه‌ی ترکیه که نزدیک به یک ماه پیش به مقصد افغانستان حرکت کرده بود، از طریق راه آهن و از بندر تورغندی در مرز ترکمنستان به ولایت هرات رسید.

کمک‌های بشردوستانه ترکیه در حالی به افغانستان می‌رسد که بیش‌تر مردم کشور هم اکنون در وضعیت ناگوار اقتصادی به سر می‌برند و شمار زیادی از شهروندان در سرمای زمستان مواد سوختی ندارند.

سینان علی‌خان، سرقنسول ترکیه در قنسول‌گری این کشور در هرات می‌گوید: «این هفتمین قطار نیکوکاری حامل کمک‌های کشور ترکیه به مردم افغانستان است که وارد این کشور می‌شود.»

قنسول ترکیه در هرات اضافه کرد: «این کمک‌ها به مردم افغانستان ادامه خواهد داشت و دولت ترکیه در تمام اوقات با مردم افغانستان همکار است».

در همین حال، بصیر اناخیل مسؤول بنیاد امداد بشردوستانه‌ی ترکیه در هرات می‌گوید: «کمک‌های بشردوستانه کشور دوست ترکیه برای افراد بی‌بضاعت و ناتوان توزیع می‌شود.»

وی می‌افزاید که این کمک‌ها ۵۰۰ تُن وزن دارد و مشمول آرد، روغن،‌ برنج، پوشاک و لوازم بهداشتی است.

این کمک‌های بشردوستانه‌ی ترکیه به کمک سازمان‌های مردمی و با هماهنگی مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه‌ی ترکیه (آفاد) تهیه شده‌است.

محمد آصف صدیقی، مسؤول نشرات ساحه‌ای سره میاشت در زون غرب می‌گوید: «مواد کمک شده از سوی کشور دوست ترکیه، برای تمام ساکنان بی‌بضاعت افغانستان در ولایات حوزه‌ی غرب و دیگر ولایت‌های کشور توزیع خواهد شد.»

به گفته‌ی صدیقی، این کمک‌ها که مشمول مواد غذایی و غیرغذایی می‌شود، پس از سروی و بررسی، برای خانواده‌های نیازمند در کشور توزیع خواهد شد.

ششمین قطار آهن ترکیه زیر نام «قطار نیکوکاری» که حامل ۱۵۰۰ تُن کمک‌های بشردوستانه بود، در آگست سال گذشته‌ی میلادی به افغانستان رسید.

ترکیه قرار است که ۲۱ قطار (ریل) کمک‌های بشردوستانه را برای مردم افغانستان بفرستد که هفتمین محموله‌ی آن وارد افغانستان شده‌است.

این درحالی است که با تصمیم پسین طالبان مبنی بر اجازه نیافتن بانوان برای کار در دفترها؛ اکثریت نهادهای امداد رسان داخلی و خارجی روند کمک‌های شان را برای مردم متوقف کرده‌اند.

بربنیاد آمار نهادهای گوناگون خارجی، هم اکنون نزدیک به ۳۰ میلیون شهروند افغانستان به غذای کافی دست‌رسی ندارند و نزیک به ۱۰ میلیون تن دیگر در معرضِ خطرِ قحطی قرار دارند.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) گفته‌است که بیش از ۲۸ میلیون نفر در افغانستان برای زنده ماندن به کمک نیاز دارند و این کشور با خطر قحطی، رکود اقتصادی و فقر روبه‌رو است.

در همین حال، صُندوق حمایت از کودکان در گزارش تازه‌ی خود گفته‌است که ۶.۶ میلیون تن از شهروندان افغانستان با گرسنگی شدید مواجه‌ هستند.