افغانستان

نهضت تازه تشکیل «صلح و مردم‌سالاری» جنگ در افغانستان را مردود دانست

نهضت صلح و مردم سالاری افغانستان که به روز یک شنبه ۲ ماه دلو در ایالات متحد امریکا اعلام موجودیت کرد، در خبرنامه-ای گفته است که جنگ در افغانستان «مردود» است.

این نهضت متشکل از پنج حزب سیاسی مستقل به نامهای حزب سوسیال دموکرات افغانستان (افغان ملت)، شورای عالی وحدت حزب وطن ، حزب ملی ترقی افغانستان، کنگرس ملی افغانستان و حرکت جمهوری خواهان است، تنها راه حل مشکلات افغانستان را برگذاری انتخابات می داند.

در خبرنامه یی این جریان سیاسی تازه ایجاد شده همچنان آمده است:« تحریک و به راه انداختن جنگ و هر نوع تلاش به خاطر حفظ و یا بدست آوردن قدرت با توصل به زور و خشونت مردود دانسته می شود، مرجع مشروعیت قدرت اراده و آرای مردم تلقی میشود».

در اعلامیهی این حزب آمده است که استقلال سیاسی، حاکمیت قانون، عدالت اجتماعی، رعایت منشور جهانی حقوق بشر و سایر ارزش های قبول شدهی جهانی، اهدافی اند که این حزب سیاسی آن را دنبال میکند.

شاه محمود میاخیل، یکی از معاونان این نهضت در گفت‌وگو با آمو می‌گوید که ریاست نهضت صلح و مردمسالاری بر اساس حروف الفبا گماشته شده است و در نخستین دوره، عنایتالله اسحاقزی، سرپرست حزب سوسیال دموکرات افغانستان برای یک دوره شش ماهه رییس این نهضت انتخاب شده است.

آقای میاخیل میگوید که این نهضت ۵ معاون، یک شورای ۳۵ نفره و یک شورای اجراییهیی ۱۰ نفره دارد. او گفت:« ما به این باور استیم که جنگ فایده ندارد و برای آینده به یک نقشه راه و یک گفت و گو نیاز است. وی می افزاید که انتقال قدرت باید از راه انتخابات باشد زیرا طالبان ثابت کردند که نمی توانند حاکمیت کنند و اگر این گروه در قدرت بماند افغانستان به سوی جنگ های نیابتی خواهد رفت .طالبان باید به عنوان یک حرکت سیاسی فعالیت کنند اما این به این معنا نیست که ما با عملکردهای طالبان موافق باشیم، بل ما مخالف کارهای طالبان هستیم».

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، شماری از مقام های بلند پایه و سیاست گران در بیرون از افغانستان، جریان های سیاسی تازه یی را برای تغییر اوضاع کنونی ایجاد کرده اند که از جمله شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان، عدالت و آزادی افغانستان به رهبری سرور دانش معاون پیشین ریس جمهور، حرکت ملی صلح وعدالت به رهبری حنیف اتمر وزیرخارجۀ پیشین و حزب ملی آزادی افغانستان به رهبری رحمت الله نبیل در برابر طالبان اعلام موجودیت کرد و آغاز به فعالیت های سیاسی کرده اند.