صحت

پزشکان غور: بیش از ۶۰ درصد داروهای این ولایت کم‌کیفیت است

شماری از پزشکان در ولایت غور در غرب افغانستان از فروش داروهای بی‌کیفیت و تاریخ گذشته در این ولایت انتقاد کرده و می‌گویند که بیش از ۶۰ درصد داروخانه‌های این ولایت داروی بی‌کیفیت را از کشورهای ایران و پاکستان وارد می‌کنند که هیچ نوع تاثیری روی بیماران ندارد.

یکی از پزشکان در ولایت غور که نخواست نامش در این گزارش برده شود به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید: «متاسفانه تاجران داروهای که بی‌کیفیت را با قیمت بسیار پایین و مطابق با اقتصاد مردم وارد می‌کنند.  متاسفانه این داروها هیچ اثری روی مریضان ندارد، بلکه وضعیت آنها را بدتر می‌کند.»

این پزشک می‌افزاید که بررسی‌های آنان در سطح این ولایت نشان می‌دهد که بالاتر از ۶۰ درصد داروهای وارد شده به داروخانه‌های شهر و ولسوالی‌های این ولایت بی‌کیفیت و تاریخ گذشته است.

وی علاوه کرد: «متاسفانه هر مریض‌دار که دوا می‌آورد و اینکه ما می‌بینیم بی‌کیفیت است. بعضی داروها تاریخ‌شان گذشته و هیچ تاثیری روی سلامت بیماران ندارد. در بعضی ولسوالی‌ها این موارد بیشتر است. مردم نمی‌دانند و به این خوش هستند که دوا گرفتند و قیمت پایین‌تری از آنها گرفته شده است.»

یک پزشک دیگر در غور نیز به شرط افشا نشدن نامش به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید که نیمی از داروهای موجود در داروخانه‌های این ولایت بی‌کیفیت، تقلبی و تاریخ آن رد شده است که به دلیل بهای پایین آن، خریدار بیشتری دارد.

این پزشک ادامه داد: «متاسفانه بعضی شرکت‌ها هستند که داروی تقلبی می‌سازند که بسته‌بندی آن هیچ فرقی با داروی اصلی ندارد و از راه قاچاق از کشورهای همسایه وارد کشور ما می‌شوند.»

پزشکان از طالبان می‌خواهند تا جلوی واردات داروهای بی‌کیفیت و فروش داروهای تاریخ گذشته را در تمام نقاط این ولایت بگیرند در غیر آن بیماران زیادی با استفاده از این داروها جان خود را از دست خواهند دارد.

طالبان به داروهای بی‌کیفیت توجهی ندارند

عبدالغنی ۳۲ ساله، یکی از باشندگان منطقه بادگاه شهر فیروزکوه که برای درمان بیمارش به یکی از داروخانه‌های این ولایت مراجعه کرده و خریطه پُر از دارو در دست دارد از عدم توجه طالبان در برابر فروش داروی بی‌کیفیت شکایت دارد.

او در صحبت با خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید: «خانم من مریض است. داکتر او را معاینه کرد، گفت که معده‌اش مشکل دارد. اما داروهایی که به ما داده شده است، هیچ تاثیری روی سلامت مریض من نداشته است.»

عبدالغنی تاکید کرد که هرچه قدر دارو گرفتم، هیچ کدامشان تاثیری بر سلامت بیمار نداشته است. نمی‌دانم که داکتر نیست یا دوا بی‌کیفیت است. هربار که دوا گرفتم از ۱۲۰۰ تا ۲۵۰۰ افغانی پول پرداخت کرده‌ام.»

باشندگان غور خواهان نظارت جدی مسئولان طالبان در مورد فروش داروی بی‌کیفیت و تقلبی هستند و از آنان می‌خواهند تا جلوی واردات داروهای بی‌کیفیت را بگیرند و با متخلفان برخورد جدی کنند.

محمد حیدر، یکی دیگر از باشندگان شهر فیروزکوه که کودک ۱۲ ساله‌اش را برای درمان به شفاخانه ولایتی غور آورده نیز از بی‌کیفیت بودن و بلند بودن بهای دارو شکایت دارد.

او می‌گوید: «نزدیک به یک ماه می‌شود که پسر من مریض است. هر بار که دارو گرفتم، تاثیری نداشت. باز هم آوردم داکتران که زحمت خود می‌کشند اما هیچ نیست که بهتر شود. داکترها می‌گویند که دواها بی‌کیفیت یا تقلبی است.»

ما مجبور هستیم دارویی بیاوریم که مردم بتوانند خریداری کنند

دارو فروشان غور می‌گویند که آنان داروها را از شرکت‌های داخلی در ولایت‌های هرات و کابل خریداری و وارد شهر فیروزکوه می‌کنند.

یکی از دارو فروشان که او هم نمی‌خواهد نامش در این گزارش برده شود به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید: «ما دارو را از شرکت‌های داخلی که از کشورهای پاکستان، ایران و هند وارد می‌کنند خریداری می‌کنیم. تاجران برای رشد کار خودشان داروی اصلی را وارد نمی‌کنند، چون گران است به همین دلیل داروی کپی وارد می‌کنند.»

او ادامه داد که اگر ما داروی گران بیاوریم مردم نمی‌خرند ما هم مجبور هستیم که دارویی را بیاوریم که مردم بتوانند بخرند.»

شکایت دارو فروشان از مالیه بلند طالبان

در همین حال دارو فروشان در غور از افزایش هزینه مالیات توسط طالبان شکایت می‌کنند و می‌گویند که آنان در گذشته مالیه اندک پرداخت می‌کردند، اما طالبان امسال هشت برابر مالیه را افزایش داده‌اند.

احمد یکی از داروفروشان در مرکز ولایت غور در این باره گفت: «ما دارو را که قیمت می‌دهیم، چون مالیه زیادی پرداخت می‌کنیم. در گذشته ما سه تا چهار هزار افغانی مالیه می‌دادیم، اما امسال ما ۲۵ هزار افغانی مالیه دادیم که مبلغ بالایی است.»

این دارو فروش از مسئولان محلی طالبان می‌خواهد تا به شرایط بد اقتصادی مردم و آنان توجهی جدی کنند تا بتوانند آنان فعالیت کنند و نفقه خانواده‌هایشان را تامین کنند.

ما به صورت مداوم نظارت می‌کنیم

در همین حال یک مسئول طالبان در ریاست صحت عامه غور به خبرنگار تلویزیون آمو گفت که تیم‌های آنان همواره از دارو فروشان این ولایت نظارت کرده‌اند و هیچ دارو فروشی داروهای تاریخ گذشته در داروخانه‌های سطح شهر وجود ندارد.

او گفت: «ما هر ماه از داروخانه ها را نظارت داریم داروهای تاریخ گذشته را جمع آوری کرده و حریق می‌کنیم.»

این مسئول در ریاست صحت عامه می‌افزاید که هیچ تاجری اجازه انتقال داروهای بی کیفیت و تقلبی را ندارند و در صورت شناسایی با آنان برخورد جدی و قانونی می‌کنند.

این مسئول اداره صحت عامه در مورد اخذ مالیه بلند حرفی نمی‌زند. مسئولان اداره محلی طالبان در ولایت غور همچنان در این مورد حاضر به صحبت نشده‌اند.