افغانستان

شکایت باشندگان ولسوالی جلگه ولایت بغلان از نبود جاده و درمان‌گاه

ولسوالی جلگه‌ی ولایت بغلان یکی از ولسوالی‌های دور افتاده در این ولایت است.

باشندگان این ولسوالی از نبود جاده و درمان‌گاه در این ولسوالی شکایت دارند.

آنان می‌گویند که در جریان ۲۰ سال گذشته، هیچ توجهی به ساخت‌وساز و حل مشکلات باشندگان این ولسوالی نشده‌است.

شماری از باشندگان این ولسوالی در گفت‌وگو با تلویزیون آمو گفته‌اند که از زمان ایجاد این ولسوالی، هیچ اقدامی برای آبادانی آن نشده و حتا اکنون این ولسوالی یک درمان‌گاه فعال هم ندارد.

ارباب جمعه‌الدین، یکی از ساکنان این ولسوالی می‌گوید: «هیچ دکان و جای خرید و فروش در این ولسوالی نیست. مردم با مشکل زیادی مواجه هستند. اگر شما چیزی لازم داشته باشید، باید به ولسوالی‌های همجوار که مسافت زیادی با جلگه دارد، بروید.»

به گفته‌ی او در دوره‌ی حکومت‌های گذشته دخالت زورمندان سبب شده‌است تا در این ولسوالی بازاری برای خرید و فروش ساخته نشود.

اما به گفته‌ی شیر محمد باشنده‌ی قریه گُدری این ولسوالی، بی‌اتفاقی بر سر جای بازار سبب شده‌است که تا هنوز هیچ بازاری در این جا ساخته نشود:«بارها مردم تصمیم گرفتند، خودشان بازاری بسازند؛ اما با هم نزاع کردند. کسی می‌گفت، فلان جای ساخته شود و کسی هم جای دیگری را پیشنهاد می‌کرد.»

شماری دیگر از مردم می‌گویند که ناامنی در این ولسوالی سبب ساخته نشدن دکان ها و ساختمان‌ها در این ولسوالی شده‌است.

جاوید، وکیل شورای روستای این ولسوالی می‌گوید: «باشنده‌های این ولسوالی با مشکلات زیادی مواجه هستند، سرک ندارند، درمان‌گاه ندارند، مریض خود را توسط چارپایان به ولسوالی‌های دیگر می‌برند و هیچ‌کس به آنها توجه نمی‌کند.»

گل محمد که پدرش را به دلیل خرابی جاده نتوانسته‌است به موقع نزد پزشک برساند، می‌گوید: «خرابی جاده و نبود درمان‌گاه سبب شد که پدرم را از دست دهم. مگر ما مردم هیچ حق آبادی نداریم؟ چرا هیچ توجهی به ما نمی‌شود.»

باشندگان این ولسوالی می‌گویند که در سال‌های گذشته، شفاخانه‌ی ۳۰ بستر که از سوی وزارت صحت عامه در این ولسوالی ساخته شد، هنوز بدون تجهیزات و کارمندان بهداشتی و اداری است.

جان محمد باشنده‌ی این ولسوالی با انتقاد از نظام‌های گذشته و اداره‌ی کنونی طالبان می‌گوید: «چرا مردم را به بهانه‌ی ساخت این شفاخانه خوش‌حال کردند. این تنها یک نمایش بود.»

ولسوالی خواجه هجران یا جلگه، یکی از ۱۴ ولسوالی‌‌‌‌ ولایت بغلان، در شمال افغانستان است.

خواجه هجران از ولسوالی‌های درجه سوم و تاجیک‌نشین ولایت بغلان بوده و با ۶۲۹٫۹ کیلومتر مربع مساحت، سیزدهمین ولسوالی بزرگ‌ ولایت بغلان است.

این ولسوالی ۲۶٬۹۷۱ نفر جمعیت دارد و چون در یک دره واقع شده‌است، بسیاری از مناطق آن در معرض خطر سیلاب قرار دارد و سالانه ده‌ها خانه از اثر آن تخریب می‌شود.