افغانستان

سرنوشت ناروشن خانواده ها در قطر

دو تن از همکاران نیروهای ناتو که در پروسه‌ی تخلیه از افغانستان به قطر انتقال یافته‌اند، می‌گویند که با گذشت بیش از یک‌ونیم سال از انتقال آنان هنوز به کشور مقصد منتقل نشده‌اند.

مطیع‌لله حبیبی و غلام ربانی ناصر دو شهروند اهل افغانستان هستند که از سال‌ ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ در ولایت‌های قندهار، غزنی و لوگر با نیروهای امریکایی و کانادایی به عنوان ترجمان کار کرده و اکنون با اعضای خانواده‌شان در قطر بی‌سرنوشتی مانده‌اند.

آنان در مصاحبه با آمو می‌گویند که چندین ماه پیشتر از سقوط نظام جمهوریت با همکاران خارجی‌شان در تماس شده و از آنان برای انتقال به کانادا کمک خواسته‌اند.

مطیع‌الله حبیبی، ترجمان نیروهای کانادایی و امریکایی به آمو گفت که در ماه جولای ۲۰۲۱، پرونده‌ی مهاجرتی کانادا را پرکرده و در ۲۳ اگست همان سال یعنی ۹ روز پس از سقوط افغانستان به دست طالبان، تاییدی پذیرفته شدنش در کانادا را دریافت کرده است.

او گفت: «بخش آی آر سی کانادا به من تماس گرفت گفت که شما در مشکل استی به ما اپلای هم کرده بودی، صبح در میدان هوایی قندهار بیایید که ما شما را به قطر منتقل کنیم. حالا می‌گویند که در پروسس استی، گاهی هم می‌گویند که پذیرفته نشدی، ولی دلیل نمی‌گویند که چرا! و ما نمی‌دانیم چه کنیم.

غلام ربانی ناصر، ترجمان نیروهای کانادایی و امریکایی با تایید گفته‌های آقای حبیبی می‌گوید که او نیز با تایید دفتر کانادایی به نام «ایمن لورا» در ۲۳ اگست از افغانستان به قطر انقال یافته است و از آنجا به آمریکا درخواست پناهندگی داده است.

او می‌گوید که من و همکارم بیش از ۱۰ نفر هستیم و در ایم مدت کودکان ما از تعلیم دور بوده‌اند.

او از نهادهای مددرسان می.خواهد تا او و فرزندانش را از بی‌سرنوشتی نجات دهند.

در همین حال، یکی از کارمندان سازمان مهاجرتی جهانی (آی او ام) در کمپ نظامی السیلیه قطر به شرط فاش نشدن نامش به آمو می‌گوید که احتمال انتقال این خانواده به کانادا وجود ندارد.

این کارمند آی او ام می‌گوید که از موضوع دو خانواده اهل افغانستان در قطر به طور کامل آگاهی دارد.

او گفت که دولت امریکا با فشارهایی که از سوی دولت قطر متحمل شده بود، به تمامی پناهجویانی که در اردوگاه‌های قطر به سر می‌بردند پیشنهاد رفتن به امریکا را داد، اما از میان همه، این دو خانواده پیشنهاد نمایندگان امریکا را رد کردند.

او می‌گوید که شمار زیادی از شهروندان افغانستان که تاییدی پذیرش پناهجویی شان در کانادا را دارند، در پاکستان با بی‌سرنوشتی به سر می‌برند.

این درحالی است که بررسی امنیتی، پزشکی، و کنسولی تمامی کسانی که از افغانستان به کانادا و امریکا در پروسه انتقال جا به جا شده‌اند، پیش از گرفتن ویزای این دو کشور در کمپ‌های نظامی و اختصاصی قطر طی شده است.

وزارت خارجه‌ی امریکا در ۲۳ نوامبر ۲۰۲۲ با نشر بیانیه‌ای اعلام کرده بود که از زمانی که روند تخلیه از افغانستان شروع شده، نزدیک به ۲۳ هزار شهروند افغانستان در قطر اسکان داده شده‌اند.

با این حال، منابع از کمپ السلیه در قطر به آمو می‌گویند که روند انتقال شهرندان افغانستان به امریکا ادامه دارد و تنها در در سه هفته‌ی گذشته چهار پرواز از افغانستان به السلیه اسکان داده شده‌اند.