افغانستان

باشندگان کابل: از بی‌برقی به ستوه آمده‌ایم

نزدیک به دو هفته است که برق وارداتی ازبیکستان به کابل قطع شده‌است. باشندگان کابل می‌گویند که از قطع دوام‌دار برق به ستوه آمده‌اند.

عالیه محمدی که از دانشگاه بازمانده و مشغول تعقیب درس‌هایش به گونه‌ی آنلاین است، می‌گوید که نبود برق او را بی‌برنامه ساخته و نمی‌تواند به درس‌هایش رسیدگی کند.

او می‌گوید: «از این وضعیت خسته شده‌ام. ماهِ یک‌بار برق قطع می‌شود و دو هفته است که به دلیل نبود برق، تمامی برنامه‌هایم به‌هم خورده، دنیا دارد فضا را تسخیر می‌کند؛ ولی ما هنوز درتاریکی به سر می‌بریم.»

بانو محمدی می‌گوید که حتا نمی‌تواند گوشی همراه خودش را چارج کند و چند روز است که کامپیوترش خاموش است.

سپوژمی که خانم خانه است، می‌گوید که دو هفته است که به دلیل بی‌برقی نتوانسته‌است لباس‌شویی کند.

او می‌گوید: «این زمستان در کنار اینکه سرمای هوا بی‌سابقه است، قطعِ دوام‌دار برق، زندگی روزمره‌ی ما را مختل کرده‌است.»

در همین حال، شماری از رستوران‌داران در کابل نیز از این وضعیت به ستوه آمده و می‌گویند که نبود برق سبب شده‌است که کار آنها از رونق بیفتد.

احمدشاه، باشنده‌ی دیگر کابل است. او در یکی از گوشه‌های شهر کابل رستوران دارد و از این ره‌گذر نفقه‌ی خانواده‌اش را تأمین می‌کند. اکنون نبود برق او را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده‌است.

او ادامه داد: «من توان خرید جنراتور را ندارم. وقتی مشتری می‌آید و می‌بیند که دکان تاریک است، می‌رود. حق هم دارد، دو هفته است که هیچ درآمدی نداشته‌ام، اگر برق باشد، ما زندگی بهتری داریم.»

این روزها در کابل با هر کدام از باشندگان کشور که هم‌صحبت می‌شوید، از قطع دوام‌دار برق شکایت دارد؛ وضعیتی که معلوم نیست تا کی ادامه خواهد داشت.

مسؤولان برشنا می‌گویند که برق وارداتی ازبیکستان به ‌دلیل مشکلات فنی در خاک آن کشور، قطع شده‌است.

حکمت‌الله میوندی سخن‌گوی ریاست برشنا گفت: «برق به دلیل مشکلات فنی در خاک ازبیکستان قطع شده‌است. ما با مسوؤلان ازبیکستان درتماس هستیم و آنان تعهد داده‌اند که این مشکل به زودی حل خواهد شد.»

گفتنی است بیش از۷۰  درصد برق مورد نیاز افغانستان وارداتی است و همواره در فصل سرما، برق وارداتی قطع می‌شود.