افغانستان

هیئت سازمان ملل به خطاب طالبان: به نقض حقوق زنان پایان دهید

معاون دبیرکُل سازمان ملل متحد در پایان سفرش به افغانستان می‌گوید که این کشور در بحران بشری وحشت‌ناکی قرار دارد و آسیب پذیرترین کشور بر روی زمین شمرده می‌شود که خود را منزوی کرده‌است.

سفر امینه محمد، معاون دبیر کُل سازمان ملل متحد همراه با هیأت همراهش پس از چهار روز در افغانستان به پایان رسید.

این مقام ارشد سازمان ملل متحد در این سفر با مقام‌های ارشد طالبان مشمول عبدالسلام حنفی معاون اداری ریاست‌الوزرا، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان، عطا‌الله عُمری، سرپرست وزارت زراعت، آب‌یاری و مال‌داری و برخی از مقام‌های محلی طالبان در قندهار در باره‌ی آموزش و کار بانوان و شماری از مسایل سیاسی و اقتصادی گفت‌وگو کرده‌است.

امینه محمد، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد درباره‌ی نتیجه‌ی سفرش به افغانستان گفت: «خواست جمعی ما افغانستان مرفه است که با خود و همسایگان خود در صلح باشد و در مسیر توسعه‌ی پایدار گام بگذارد؛ اما در حال حاضر، افغانستان در یک بحران انسانیِ وحشت‌ناک و یکی از آسیب پذیرترین کشورهای روی زمین در برابر تغییرات آب و هوایی قرار دارد که خود را منزوی کرده‌است.»

سازمان ملل متحد با پخش خبرنامه‌ای گفته‌است که این سازمان بانوان افغانستان را در دفاع از حقوق شان پشتیبانی خواهد کرد.

در بخشی از این خبرنامه آمده‌است: «آنچه در افغانستان اتفاق می‌افتد، یک بحران شدید حقوق زنان و به صدا در آمدن زنگ خطری برای جامعه‌ی جهانی است. این نشان می‌دهد که چند دهه پیش‌رفت در زمینه‌ی حقوق زنان چقدر سریع می‌تواند در عرض چند روز معکوس شود. زنان سازمان ملل در کنار همه زنان و دختران افغانستان می‌ایستند و به تقویت صدای آنها برای پس‌گیری همه حقوق خود ادامه خواهند داد.»

اما یک تحلیل‌گر مسایل سیاسی، سفر هیأت سازمان ملل به افغانستان را یک امتیاز به طالبان می‌داند.

نورالله راغی دیپلمات پیشین کشور می‌گوید: «طالبان از این که همه روزه فاجعه می‌آفرینند و دنیا در مقابل شان زانو می‌زند ‌و همواره برای شان امتیاز می‌دهد، احساس مؤفقیت می‌کنند. معاون سر منشی سازمان ملل متحد به افغانستان فُرصت این را داد که احساس پیروزی طالبان را کاملن تقویت کند و احساس غرور کاذبِ پیروزی این گروه را در مقابل جامعه جهانی با دادن امتیازهای مکرر کاملن لذت‌بخش ساخت و به آنها این فرصت را داد که بانوان افغانستان را به بند کشیده، توهین و تحقیر کنند.»

سفر هیأت سازمان ملل به افغانستان، حاشیه‌هایی خبرساز نیز به همراه داشت.

کارمندان این سازمان زیر پرچمِ سفید رنگ طالبان عکس یادگاری گرفتند و این عکس از سوی برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی به انتقاد گرفته شد.

پس از این انتقادها، سخن‌گوی آنتونیو گوتریش، دبیرکُل سازمان ملل متحد عکس کارمندان سازمان ملل را اشتباه دانست و پوزش‌خواهی کرد.

پس از به قدرت رسیدن دوباره‌ی طالبان در افغانستان، بانوان با محدودیت‌های بی‌پیشینه روبه‌رو شده‌اند‌ و هم اکنون از آموزش، کار، رفتن به پارک‌های تفریحی و حمام‌ها محروم اند.