جهان

خواست رهبران اروپایی از برلین برای فرستادن تانک به اوکرایین

رهبران کشورهای اروپایی از برلین خواسته اند که برای فرستادن تانک‌های ساخت آلمان به اوکرایین برای پیشگیری از تهاجم مسکو چراغ سبز نشان بدهند.

نشست وزیران دفاع ناتو در پایگاه هوایی «رامشتاین» در آلمان در حالی برگزار شد که اوکرایین پی‌هم هشدار داده است که روسیه در پی تقویت مجدد تهاجم تقریبا ۱۱ ماهه خود است. روسیه پس از آغاز حملات بر خاک اکراین بخش هایی از شرق و جنوب این کشور را اشغال کرده است.

ایالات متحده و فنلند پیش از این نشست کمک‌های نظامی جدیدی را اعلام کردند. اما نشست امروزی در مورد ارسال تانک های «لیوپارد ۲» آلمانی که هم اکنون در سراسر اروپا استفاده می‌شود، به اوکرایین خواهد بود.

جوزپ بورل، دیپلومات ارشد اروپا، به خبرنگاران در مادرید گفته است که برخی از کشورهای اروپایی آماده ارسال تانک‌های سنگین هستند و امیدوار است که در این زمینه تصمیمی گرفته شود.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکرایین، در ابتدای این نشست، از حمایت‌های متحدان غربی اش سپاسگزاری کرد، اما گفت که برای شکست تهاجم روسیه به اقدامات بیشتر و سریع‌تر نیاز است.

زلنسکی افزود: «ما باید سرعت دهیم. زمان باید سلاح ما شود. و کرملین باید شکست بخورد.»

در همین حال لوید آستین، وزیر دفاع امریکا در این نشست گفت که روسیه در حال گروه بندی مجدد، جذب نیرو و تلاش برای تجهیز مجدد است.

وی بدون اشاره خاصی به ارسال تانک های پیشرفته گفت: “زمانی برای کاهش سرعت نیست. زمان حفاری عمیق تر است. مردم اوکرایین چشم به ما دوخته اند.”

آلمان بر هر تصمیمی برای ارسال تانک از کشورهایی که از آنها استفاده می کنند حق «وتو» دارد و به نظر می رسد که اولاف شولتز نخست وزیر آلمان از ترس تحریک روسیه تمایلی به صدور مجوز ارسال تانک ندارد.

آلمان پیش از این گفته بود که در صورت تانک های پیشرفته در اختیار نیروهای اکراینی قرار میدهد که امریکا نیز اقدام مشابه ای انجام دهد. نگرانی آلمان نیز از آن جهت است که مبادا از تانک های این کشور برای حمله مستقیم به خاک روسیه استفاده شود که در این صورت مسکو آنرا تجاوز آشکار تلقی خواهد کرد.

در همین حال، لیتوانیا که نگران آینده خود در صورت تسلط روسیه بر اوکرایین است، گفته است که چندین کشور ارسال تانک های لیوپارد به کیف را در این نشست اعلام خواهند کرد.

با این حال روسیه در یادداشتی به کشورهای ناتو هشدار داده است که هر محموله ای که حاوی تسلیحات برای کیف باشد از سوی نیروهای روسی مورد حمله قرار خواهد گرفت.