افغانستان

یک سخنگوی وزارت خارجه امریکا: رویکرد طالبان در برابر زنان بی‌احترامی به حقوق بشر است

معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز پنجشنبه در نشست خبری گفت که اگر طالبان به دنبال مشروعیت استند باید به حقوق همه افغان‌ها احترام بگذارند.

ویدانت پتیل گفت که رویکرد کنونی طالبان در برابر زنان و دختران افغانستان بی احترامی به حقوق بشر است.

او افزود که ادامه سرکوب زنان و دختران از سوی طالبان، به روابط این گروه با جهان زیان می‌رساند.

ویدانت پتیل به خبرنگاران گفت«تا هنگامیکه طالبان دختران و زنان را سرکوب کنند، روابط‌شان با جامعه جهانی آسیب خواهد دید. ما واضح گفته‌ایم برای دریافت مشروعیت و اعتماد باید واضح صحبت شود و آن‌ها باید به همه حقوق اساسی و آزادی‌های افغان‌ها احترام بگذارند؛نه تنها برای کوتاه مدت.»

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در واکنش به گفته‌های معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا به آمو گفت که«موضوع زنان و یا موضوع رسیدگی به حقوق زنان همه موضوعات داخلی افغانستان و کشورهای خارجی نباید روابط خود را بر بنیاد این مسایل مشخص کنند.این کشورها باید با افغانستان به عنوان یک کشور تعامل کنند زیرا به سود روابط میان دو کشورها خواهد بود. ما می‌کوشیم که این مشکلات را حل کنیم اما این موضوعات نباید برای به رسمیت شناخته شدن ما شرط باشد و بر بنیاد اصول نیز چنین موضوعاتی شرطی برای به رسمیت شناخته شدن حکومت‌ها نبوده و نیست».

ستار حسینی عضو مجلس نمایندگان می‌گوید«طالب‌ها اگر دانشگاه‌ها و مکتب‌ها را هم به روی دختران باز کنند جهان نباید آن‌ها را به رسمیت بشناد زیرا آنها به هیچ اصولی پا بند نیستند.با یک گروه نمی‌توانیم افغانستان را بسازیم و نمی‌توانیم با منطقه و فرا منطقه روابط دیپلوماسی داشته باشیم».

در همین حال امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در ادامه سفرش به افغانستان روز پنجشنبه در قندهار با والی طالبان در این ولایت دیدار کرد.

در اعلامیه‌ی دفتر والی طالبان در قندهار آمده است که حیات‌الله مبارک، معاون والی طالبان در قندهار در دیدار با معاون دبیرکل سازمان ملل متحد از او خواسته است که کرسی افغانستان در این سازمان به طالبان سپرده شود.

در این اعلامیه هم‌چنان آمده است که معاون والی طالبان از معاون دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته است که نام‌های طالبان از فهرست سیاه این سازمان حذف شوند

در اعلامیه طالبان ادعا شده است که امینه محمد در این دیدار به طالبان گفته است که سازمان ملل متحد با همه قدرت متعهد است که روابط طالبان با جامعه جهانی را بهبود ببخشید و تقویت کند.

طالبان در ۳۰ قوس سال روان هجری خورشیدی همه مرکزهای تحصیلی را به روی دختران بستند. با اینکه این تصمیم طالبان با واکنش‌های جهانی ر به رو شد اما این گروه چهار روز پس از آن کار زنان در موسسات غیردولتی را نیز ممنوع اعلام کرد.