افغانستان

دامنه فقر و مهاجرت‌ها؛ محمد عارف: حتی در صورت مرگ هم باید می‌رفتم

محمد عارف باشنده ولسوالی ادرسکن هرات است. شرایط سخت اقتصادی در کشور باعث ‌شد که او نیز همچون صدها جوان دیگر ناگزیر شود با استفاده از راه‌های غیرقانونی، افغانستان را ترک کند.

اما ظاهرا بخت با او یاری نکرد.

او که از افغانستان قاچاقی به ایران می‌رفت، طعمه سرمای هوا و برف‌باری شد.

می‌گوید که او و دوستانش در مسیر راه به علت سردی بیش از حد از پا درآمدند و از سوی نیروهای مرزی کشور ایران دوباره به افغانستان رد مرز شدند.

اکنون محمد عارف با بدنی کبود در شفاخانه حوزوی هرات بستری است.

او به آمو گفت: «وضعیت زندگی ما خیلی خراب است. در خانه ۱۰ نفر هستیم، تنها خودم نان آور خانه هستم و مرد دیگری در خانه نیست. حالا من را هم یخ زده و در شفاخانه بستر هستم. هزینه درمان خود را ندارم. مجبور بودم خود را از راه قاچاق به ایران برسانم. به هر دری زدم بسته بود.»

عبدالسمیع سعادت، مسئول بخش جراحی پلاستیک و سوختگی شفاخانه حوزوی هرات می‌گوید: «در روزهای اخیر شمار زیادی به دلیل یخ زدگی به این شفاخانه مراجعه کرده‌اند و از این میان ۱۰ تن از این افراد که وضعیت‌شان نامناسب بوده بستر شدهاند که چهار فرد بعد ۴۸ ساعت تداوی رخصت شده و شش تن دیگر در حال حاضر نیز بستر هستند.»

در همین حال، احمد فرهاد افضلی، مسئول بخش عاجل شفاخانه حوزوی هرات گفت که در یک هفته گذشته ۲۰۰ تن به علت گازگرفتگی در این شفاخانه بستر شده‌اند.

آقای افضلی گفت «در یک هفته گذشته ۲۰۰ تن که ۷۰ درصد آن خانم‌ها و اطفال بودند به دلیل مسمومیت ناشی از گازگرفتگی و سرما به این شفاخانه آورده شده‌اند.»

این در حالی است که وضعیت اقتصادی مردم افغانستان پس از روی کار آمدن دوباره حکومت طالبان در شرایط ناپایداری است و مردم را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

از سویی هم ممنوعیت کار زنان در موسسات غیردولتی باعث شده است که فعالیت شماری از این موسسات متوقف شود و روند کمک به نیازمندان به تاخیر افتد.