فرهنگ و هنر

۱۰ هنرمند پسر و دختر آثار نقاشی خود را در غزنی به نمایش گذاشتند

روز چهارشنبه ۲۸ جدی، نمایشگاه نقاشی از سوی شماری از نقاشان در نوآباد ولایت غزنی گشایش یافت.

در این نمایشگاه که ۱۰ تن از جوانان دختر و پسر و مسؤولان ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان نیز حضور داشتند، در این نمایشگاه ۴۰ اثر هنری از استادان و دانش‌آموزان به نمایش گذاشته شده بود .

برگزار کنندگان این نمایشگاه از طالبان می‌خواهند تا دروازه مکتب‌ها و دانشگاه‌ها را به روی دختران باز کنند.

علی همتا مسؤول برگزاری این نمایشگاه نقاشی می‌گوید که این نمایشگاه برای سه روز به روی علاقه‌مندان باز خواهد بود و هدف از برگزاری آن، ترویج هنر نقاشی در ولایت غزنی است.

او می‌افزاید: «هدف از برگزاری این نمایشگاه ترویج هنر نقاشی در ولایت غزنی است؛ چون قبلن در غزنی این کار زیاد رواج نداشته و ما می‌خواهیم که مردم به هنر روی بیاورند. خواست ما از حکومت (اداره‌ی طالبان) این است که از هر نگاه ما را تشویق کنند.»

همتا در ادامه افزود که در این نمایشگاه ۱۰ اثر نقاشی به نمایش گذاشته شده‌ که بیش‌تر آنها کار شاگردان کارگاه هنری همتا است.

در همین حال، شماری از بازدیدگان این نمایشگاه خواستار برگزاری بیش‌تر چنین نمایشگاه‌هایی در سطح کشور استند .

فرشته حسینی، یکی از بازدید کنندگان این نمایشگاه می‌گوید: «خواست من از حکومت (اداره‌ی طالبان) این است که به وضعیت زنان توجه بیش‌تر کنند و نمایشگاه‌های بیش‌تری را در اختیار خانم‌ها بگذارند تا آنان آثار خود را به نمایش بگذارند.»

هما محمدی، یکی از هنرمندانی است که اثری از او در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده‌است. او می‌گوید: «هدف ما از برگزاری نمایشگاه این بود تا به مردم بفهمانیم که هنر دنیای خود را دارد. وقتی یک آدم وارد دنیای هنر می‌شود، دنیایش تغییر می‌کند. من خودم به‌خاطر اینکه دروازه‌ی مکاتب بسته بود، زندگی‌ام به سختی می‌گذشت تا اینکه به این گالری (نگارستان) آمدم، وقتی نقاشی را شروع کردم واقعن دوباره امیدوار به زندگی شدم.»

او از طالبان می‌خواهد تا دروازه‌ی مکتب‌ها و دانشگاه‌ها را به روی دختران باز کنند؛ چون به گفته‌ی او کشوری که در آن تحصیل ارزش نداشته باشد، هیچ‌گاه پیش‌رفت نمی‌کند.

حسن قاسمی، باشنده‌ی ولایت غزنی است که برای بازدید از آثار هنری به این نمایشگاه آمده‌است. او می‌گوید: «بسیار خوش‌حال استم که توانستم از آثار این نمایشگاه دیدن کنم. خواست من از حکومت (اداره‌ی طالبان) این است تا زمینه‌ی این را مساعد سازد که جوانان استعداد خود را به نمایش بگذارند.»

حمیدالله نثار غزنوی، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت غزنی در حاشیه‌ی این نمایشگاه به خبرنگار آمو گفت: «ما به مردم غزنی اطمینان می‌دهیم تا از تمامی جوانان که در بخش هنری و فرهنگی کار می‌کنند، حمایت کنیم و آنها را تشویق کنیم و در آینده این نمایشگاه را در سطح ولایت برای جوانان برگزار خواهیم کرد.»

برگزار کنندگان و بازدیدکنندگان این نمایشگاه از طالبان می‌خواهند که برای نشان دادن استعدادهای این جوانان زمینه برگزاری همچون نمایشگاه‌ها را در همه ولایت‌ها فراهم کنند.