جهان

تغییر اقلیم و جنگ اوکراین محور بحث نشست مجمع جهانی اقتصاد

سنا مارین، نخست وزیر فنلند می‌گوید که اگر روسیه در جنگ اوکراین پیروز شود، نشان دهنده این خواهد بود که حمله به کشوری دیگر به دستیابی به زمین یا منابع طبیعی منجر می‌شود.

او می‌گوید اروپا و دیگر دموکراسی‌های غربی باید این پیام واضح را به پوتین بفرستند که تا هر زمانی لازم باشد، ۵ سال یا حتا ۱۵ سال از اوکراین حمایت خواهند کرد و این حمایت متوقف نخواهد شد.

نخست وزیر فنلند، روز سه‌شنبه ۲۷ جدی در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس، سوئیس، گفت: «این وظیفه مردم اوکراین است که تصمیم بگیرند چه زمانی برای مذاکره آماده باشند، یا چه زمانی آماده توافق صلح هستند.»

او می‌گوید؛ زمانی که روسیه در سال ۲۰۱۴ به‌طور غیرقانونی شبه جزیره کریمه اوکراین را ضمیمه خاک خود کرد، متحدان غربی باید ‌قوی‌تر عمل می‌کردند، داستان ممکن بود بسیار متفاوت‌تر از امروز باشد.

این عضو اتحادیه اروپا که مرزی طولانی با روسیه دارد به دنبال عضویت در ناتو است.

مارین می‌گوید که فنلند معتقد بود برای امنیت خود بهتر است که عضو ناتو نشود، اما زمانی که دید روسیه به همسایه دیگری (اوکراین) حمله می‌کند و ما دیگر نمی‌توانیم به این روابط تکیه کنیم، بنابراین باید در جای دیگری (ناتو) به دنبال مشارکت باشیم.

تمامی ۳۰ کشور ناتو باید پیوستن فنلند و سویدن را به ناتو تایید کنند که از این میان تنها ترکیه و مجارستان هنوز آن را تایید نکرده اند.

تغییرات اقلیمی

رئیس برنامه جهانی غذا که برنده جایزه صلح نوبل نیز است می‌گوید حمایت اهداکنندگانی مانند ایالات متحده و آلمان به آنها اجازه داده است تا قحطی ناشی از تغییرات اقلیمی را در سومالیا به تعویق بیندازد.

اما دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا ،کرد که هنوز خطر قحطی ناشی از تغییرات اقلیمی برطرف نشده است.

او به آسوشیتدپرس گفت که کشورهای شاخ آفریقا (Horn of Africa) با «تأثیر آب و هوای بی‌سابقه» ناشی از سال‌ها خشکسالی روبرو شده‌است.

بیزلی روز سه‌شنبه در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، هشدار داد که «ما همچنان ممکن است در سومالیا با قحطی روبه‌رو شویم» زیرا قحطی‌ وجود دارد.

جنگ اوکراین

مقامات وکراینی می‌گویند که برای اصلاحات در اقتصاد این کشور برای جذب سرمایه‌گذاران نمی‌توانند تا پایان جنگ صبر کنند.

این درحالی است که کارگران شرکت‌ها در اوکراین برای تعمیر زیرساخت‌های تخریب شده توسط موشک‌های روسی تلاش می‌کنند.

اولکسی چرنیشوف، رئیس شرکت انرژی دولتی نفت و گاز اوکراین گفت که کاهش تشریفات اداری و اصلاح قوه قضائیه کشور کلید یافتن سرمایه‌گذاران نو برای کمک به بازسازی این کشور خواهد بود.

وی گفت که هدف دولت این است که «در دومین روز پس از پیروزی» اوکراین را به مقصدی مطلوب برای سرمایه‌گذاران تبدیل کند.

اوکراین قبل از جنگ تلاش می‌کرد تا نفوذ شخصیت‌های تجاری مرتبط با سیاست معروف به «الیگارش» را مهار کند و سیستم حقوقی خود را برای جذب سرمایه گذاران خارجی اصلاح کند.

اقتصاددانانی که روی مسائل بازسازی اوکراین کار می‌کنند، می‌گویند که جنگ فرصتی برای تسریع اصلاحات یا تبدیل آنها به موضوع میهن پرستی و بقای ملی فراهم می‌کند.