زنان

طالبان با حضور زنان در دو نهاد مددرسان خارجی در افغانستان موافقت کردند

طالبان در سه روز اخیر با حضور زنان در نهادهای مددرسان پاملرنه(کی یر) و سیف د چلدرن (صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد) در افغانستان موافقت کرده‌اند.

روز دوشنبه، ۲۶ جدی موسسه«پاملرنه» یا کی یر اعلام کرد که کارش را در بخش‌های بهداشت و تغذیه در افغانستان از سر خواهد گرفت.

این نهاد در خبرنامه‌ای می‌گوید که از طالبان اطمینان‌های مورد نیاز را درباره این که کارمندان زن می‌توانند در این نهاد با خیال راحت کار کنند به دست آورده‌اند.

پاملرمه (کی یر) پس از تصمیم طالبان در سوم ماه جدی مبنی بر منع کار زنان در انجوها در افغانستان، فعالیت‌ خود را در کشور متوقف کرد.

این نهاد گفته بود که بی حضور کارمندان زن که بخش مهمی از فعالیت‌های این نهاد را تشکیل می‌دهد نمی‌توانند به‌گونه‌ی اصولی به نیازمندان در افغانستان رسیدگی کنند.

پاملرمه افزوده است که از فرصت پیش آمده برای از سرگیری فعالیت‌اش در بخش‌های بهداشت و تغذیه با توجه به دامنه بحران انسانی‌ جاری در افغانستان استقبال می‌کند.

«سیف د چلدرن» یا صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد روز یکشنبه اعلام کرد که پس از دریافت تضمین‌های واضح و قابل اعتماد از سوی مقام‌های طالبان مبنی بر این که کارمندان زن این نهاد می‌توانند بی هیچ مانعی کار کنند، یکبار دیگر ارایه کمک‌ها در افغانستان را آغاز کرده است.

اما طالبان درباره این که چه تضمینی را به این‌ نهاد‌ها ارایه کرده‌اند پاسخی ارائه به دست نمی‌دهند.

اما پیش از این طالبان گفته بودند که به بخش‌های بهداشتی استثنا قایل استند.

تمنا عزیزی، کارمند شورای پناهجویان ناروی یا (NRC) در کابل است.

او که نزدیک به دو سال در این نهاد کار کرده است، اکنون نزدیک به یک ماه است که از سوی طالبان از کار کردن در این منع شده است.

تمنا مادر چهار کودک است و همسرش را سال پار در یک رویداد ترافیکی از دست داده است.

او می‌‌گوید که هر چند کار در شورای پناهجویان ناروی، تنها راه نان پیدا کردن برای فرزندان‌‌اش است، اما بیشتر از کودکانش نگران افرادی است که با کمک‌های این نهاد، زندگی‌شان از بحران نجات پیدا می‌کند.

او گفت: «من مادر چهار کودک استم اما باور کنید شاید بتوانم برای اولادهایم یک لقمه نان پیدا کنم، حداقل یک سرپناه دارم، واه به جان خانواده‌هایی که زیر چادر استند، یا سقف خانه‌های شان می‌چکد و چشم به راه استند تا چه زمانی ما و همکاران دیگرمان برای کمک‌ به آنان اقدام کنیم».

این درحالی است که یان ایگلاند، دبیرکل شورای پناهجویان ناروی که برای گفت‌وگو با مقام‌های طالبان درباره چگونگی حضور زنان در انجوها به افغانستان سفر کرده بود، پس از سفر یک هفته‌ای‌اش به افغانستان روز شنبه در توییتی نوشته بود، «با قلبی سنگین» افغانستان را ترک کرده است.

پس از منع کار زنان از سوی طالبان در انجوها در افغانستان هفت نهاد بزرگ مدد رسان در کشور فعالیت‌هایشان را متوقف ساخته‌اند.