افغانستان

طالبان ۱۶ تن از کارمندان پیشین یک شرکت خصوصی را بازداشت کرده‌اند

دره عبدالله خیل، پنجشیر.

منابع در  پنجشیر به آمو از بازداشت ۱۶ تن از باشنده‌گان این ولایت از سوی طالبان خبر می دهند. به گفته منابع این ۱۶ تن باشنده‌گان روستای آبدره ولسوالی عنابه استند که همه کار مندان یک شرکت امریکایی استند.

نزدیکان این بازداشت شده گان می گویند که همه‌ی این افراد کارمندان پیشین شرکت انکس (Anex) استند.

شرکت آنکس که یکی از شرکت های املاک و سرمایه گذاری در افغانستان گفته می شد، شماری از شهروندان افغانستان در آن کار می کردند. نزدیکان این بازداشت شده گان می گویند که این ۱۶ تن در بخش های تامین امنیت این شرکت کار می کردند و سفارت امریکا در کابل تنخواه آنان را می پرداخت.

چهار منبع از باشنده‌گان ولسوالی عنابه که از ترس طالبان نمی‌خواهند نام‌شان در این گزارش نوشته شود بازداشت این ۱۶ تن را در گفت‌وگوهای جداگانه به آمو تایید می‌کنند.

یکی از این باشنده گان ولسوالی عنابه می‌گوید که طالبان در دو روز گذشته این افراد را بازداشت کرده اند که شماری از کهن سالان نیز در میان شان استند.

یکی از باشنده‌گان روستای آبدره که چهار تن از نزدیگان‌شان بازداشت شده است می‌گوید که این چهار تن پس از تسلط طالبان در افغانستان خانه نشین شده بودند و با نظامیان درگیر جنگ رابطه یی نداشتند.

یکی دیگری از اعضای خانواده این افراد می‌گویند که آنان به عفو عمومی طالبان باور کرده بودند و نخواستند کشور را ترک کنند که دیروز بازداشت‌شان شدند و اکنون از سرنوشت هیچ یکی از آنان اطلاعی در نیست.

در همین حال باشنده‌گان ولسوالی دره عبدالله خیل می‌گویند که طالبان ۹ تن از غیرنظامیان را به اتهام همکاری با جبهه‌ی مقاومت از روستای خواجه این ولسوالی بازداشت کرده اند و با خود برده اند.

سه تن از باشنده‌گان دره‌ی عبدالله خیل می‌گویند که همه این افراد بامداد امروز از سوی استخبارات طالبان بازداشت شده اند.

به گفته باشنده‌گان معراج‌الدین، محمد سفر، امرالدین، داود، شیرآغا، یوسف، گل‌میر، دادخدا و احمدخان اشخاصی استند که از سوی طالبان امروز بازداشت شده‌اند.

یک منبع می‌گوید که طالبان گفته اند تا هنگامی که این افراد برای شان سلاح نیاورده اند آزاد نخواهند شد.

طالبان پس از تسلط شان بر افغانستان در ۲۴ ماه اسد سال ۱۴۰۰ هجری خورشیدی  اعلام کردند که تمامی کسانی را که در حکومت پیشین کار کرده اند « عفو» کرده اند.

طالبان در ماه میزان سال روان اعلام کرده اند که هیچ کدان از نهاد های استخباراتی این گروه کسی را بربنیاد شک و گمان بازداشت نکنند.

طالبان تا کنون در باره بازداشت این شانزده تن چیزی نگفته اند.