زنان

نمایندگان پارلمان کانادا می‌خواستند؛ مرسل نبی‌زاده را به جای امن انتقال دهند

شماری از سیاست‌مداران کانادایی می‌خواستند؛ مرسل نبی‌زاده، نماینده پیشین پارلمان افغانستان که یکشنبه شب در کابل به قتل رسید را به جای امن انتقال دهند.

الکس راف، یکی از شش نماینده کانادایی که از ماه اکتوبر سال گذشته به این سو برای پیگیری سریع مهاجرت نبی زاده و هشت نماینده زن دیگر که در افغانستان گیر مانده‌اند تلاش می‌کرد به بی بی سی گفته است که خبر کشته شدن نبی زاده «بسیار ویرانگر و غم‌انگیز بود.»

چگونگی کشته شدن خانم نبی‌زاده تا هنوز مبهم است، اما طالبان گفته‌اند که وی همراه با یک محافظ‌اش از سوی افراد ناشناس در منزل‌اش کشته شده است.

آقای راف به بی ‌بی ‌سی گفته است که گروهی از نمایندگان پارلمان کانادا گرد هم آمده‌اند تا «از انتقال فوری آنان (نمایندگان زن افغانستان) به کانادا» حمایت کنند.

الکسیس برونل دوسپه، یکی دیگر از افراد این گروه گفته است: «ما نمی‌توانیم زن دیگری که در آن لیست است را از دست بدهیم. ما نمی‌توانیم باز هم هزینه بپردازیم، ما مسئولیت داریم.»

دوسپه افزوده است: «این دولت (کانادا) ظاهرا یک دولت فمینیستی است. خوب، باید این را ثابت کند.»

این در حالی است که دولت فدرال کانادا تعهد کرده است که ۴۰ هزار مهاجر افغانستان را به این کشور انتقال می‌دهند.

اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا می‌گوید که از ماه آگوست سال ۲۰۲۱ به این‌سو ۲۷هزار و ۳۴۵ شهروند افغانستان را به این کشور انتقال داده است.