افغانستان

سازمان ملل متحد: کمک‌های نقدی برای پیش‌برد کار نمایندگی‌های ما مصرف خواهد شد

سازمان ملل متحد درباره‌ی چگونگی مصرف کمک‌های بشردوستانه‌ی نقدی که به افغانستان فرستاده می‌شود، جزییاتی ارائه کرده‌است.

بربنیاد گفته‌های معاون سخن‌گوی این سازمان، محموله‌های دالر که به افغانستان می‌آید، به هدف رساندن کمک‌های بشردوستانه برای میلیون‌ها شهروند افغانستان به کابل انتقال می‌یابد.

معاون سخن‌گوی سازمان ملل متحد می‌گوید که این پول‌ها، برای پیش‌برد کار نمایندگی‌های این سازمان در بخش رساندن کمک به میلیون‌ها شهروند افغانستان به مصرف می‌رسد.

استفانی ترمبلی، معاون سخن‌گوی سازمان ملل گفت: «این سازمان، پول نقد را برای نمایندگی‌های این نهاد در افغانستان منتقل می‌کند. ما از این بودجه برای پیش‌برد کار سازمان ملل، به ویژه برای کمک‌های بشردوستانه‌ی مهم به میلیون‌ها شهروند افغانستان که به آن نیاز دارند، استفاده می‌کنیم.»

بربنیاد آمارهای بانک مرکزی، در مجموع کمک‌های نقدی جامعه‌ی جهانی به افغانستان تاکنون به بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دالر می‌رسد.

معمولن این کمک‌های نقدی در بسته‌های ۴۰ میلیون دالری به افغانستان ارائه می‌شود و به یکی از بانک‌های تجارتی به نام AIB انتقال می‌یابد.

سازمان ملل متحد گفته‌است که این کمک‌ها در دست‌رس طالبان نیست و از آنها نمایندگانی‌های سازمان ملل متحد مانند برنامه‌ی جهانی غذا، یونیسف، یو ان اچ سی آر و دیگر نمایندگی‌های این سازمان استفاده خواهند کرد.

در همین حال، مسؤولان اتحادیه‌ی صرافانِ سرای شهزاده می‌گویند که پس از سرگیری کمک‌های نقدی بشردوستانه، ورود دالر به این سرای افزایش یافته‌ و ارزش افغانی در برابر دیگر ارزها بهبود یافته‌‎است.

عبدالرحمان زیرک گفت: «دالرهایی که زیر نام کمک‌های بشری به افغانستان می‌آید، یک همکاری بزرگ است که جامعه‌ی جهانی آن را با افغانستان انجام می‌دهد و در بهبود ارزش افغانی نیز بسیار کمک کرده‌است. زمانی که یک دالر به ۹۰ افغانی و ۳۰ پول به فروش ‌رسیده بود، وقتی پول آمد، یک افغانی تفاوت کرد. ما از جامعه‌ی جهانی می‌خواهیم که در این زمستان سخت به افغانستان کمک کند و کمک‌های خود را ادامه دهد.»

در همین حال، برخی از تحلیل‌گران اقتصادی می‌گویند که بخش زیادی از کمک‌های بشردوستانه صرف هزینه‌ی اداری و عملیاتی نهادهای مددرسان می‌شود و با این کار مشکل ناداری و بی‌کاری مردم افغانستان برطرف نخواهد شد.

در حال حاضر به دلیل قطع کمک‌ها و فرار سرمایه‌گذاران، تولید ناخالص داخلی افغانستان بیش از ۵ میلیارد دالر کاهش یافته‎است و به باور تحلیل‌گران انتظار می رود در سال روان میلادی، افغانستان بیش‌تر از این گواه کاهش تولید ناخالص داخلی باشد.