ورزش

دیدبان حقوق بشر هم خواستار به تعلیق درآوردن عضویت تیم کرکت افغانستان شد

Photo: ACB

دید‌بان حقوق‌ بشر روز دوشنبه ۲۶ جدی در آگهی‌نامه‌ای خواستار تعلیق عضویت تیم کرکت افغانستان زیرِ تسلط طالبان شد.

دیدبان حقوق بشر از شورای بین‌المللی کرکت (ICC) خواسته‌است تا سیاست ضد تبعیض خود را دنبال کند و عضویت افغانستان زیرِ تسلط طالبان را در ICC به تعلیق درآورد.

مینکی وردن، مدیر ابتکارات جهانی این سازمان گفته‌است که به تعلیق درآوردن تیم کرکت افغانستان از اشتراک در مسابقات بین‌المللی کرکت باید «تا زمانی که زنان و دختران بتوانند بار دیگر در روند آموزش و ورزش این کشور اشتراک کنند»، پابرجا باشد. این درخواست در پی عمل‌‌کردهای زن‌ستیزانه‌ی طالبان مطرح شده‌است.

این درحالی است که در روزهای گذشته کرکت بورد آسترالیا بازی یک‌روزه‌اش با تیم ملی کرکت افغانستان را که تا دو ماه دیگر برگزار می‌شد، در واکنش به وضع محدودیت‌ها بر زندگی زنان افغانستان از سوی طالبان، لغو کرد.

روز چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته تیم کرکت استرالیا اعلام کرد که در اعتراض به ممنوعیت آموزش دختران از سوی گروه طالبان، بازی‌اش را با تیم کرکت افغانستان لغو می‌کند. این تیم قرار بود در ماه مارچ آینده سه بازی یک روزه را در امارات متحده‌ی عربی در برابر افغانستان انجام دهد.

مسؤولان کرکت استرالیا در ادامه گفته‌اند: «ما امیدوار بودیم که این سلسله مسابقات را ادامه دهیم و به‌گونه‌ی دوام‌دار با کرکت بورد افغانستان در گفت‌و‌گو بودیم.»

او افزوده‌است که به دلیل دستورهای اخیر طالبان که سبب بدتر شدن وضعیت حقوق اساسی زنان شد، کرکت بورد آسترالیا تصمیم گرفت تا از ادامه‌ی بازی‌ با تیم کرکت افغانستان منصرف شود.

کارشناسان بر این باور اند که تیم کرکت افغانستان باید در کنار زنان و دختران افغانستان در دفاع از حقوق ‌شان که توسط طالبان نقض شده‌است، می‌ایستادند.

در همین حال امرالله صالح، معاون پیشین ریاست جمهوری افغانستان نیز از تیم کرکت افغانستان انتقاد کرده‌است.

صالح در توییتی نوشته‌است که تحریم دایمی  یا مؤقت تیم کرکت افغانستان در رقابت‌های خارجی، گام مثبتی است که برداشته شده‌است.

او افزوده‌است که دیدار چندی پیش اعضای تیم کرکت با سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله‌ی طالبان و خاموشی آن‌ها در برابر مظالم طالبان، «مایه‌ی شرم‌ساری» است.

عبدالله پکتانی، مسؤول مطبوعات و رسانه‌های کرکت بورد افغانستان در این باره گفت: «کرکت افغانستان دستاورد بزرگ شورای بین‌المللی کرکت است و این واقعیت در سطح بین‌المللی نیز پذیرفته شده‌است و کرکت افغانستان نام‌ها و استعدادهای بزرگ و بسیاری را به جهان کرکت ارائه کرده‌است. باید بگویم که یک اصل و حق را نمی‌توان با اصل و حق دیگری از بین برد؛ زیرا شادی و سربلندی مردم افغانستان به کرکت پیوند خورده و همیشه شادی را به چهره‌ی آنها آورده‌است.»

او در ادامه گفته‌است که اگر (جهان) بر موضع خود پافشاری کند؛ معنایش این است که مردم افغانستان نباید شاد باشند و این در واقع یک اقدام ضد بشری است.

این درحالی است که ورزش کرکت در کشور طرف‌داران زیادی دارد و سال‌ها است که تیم کرکت افغانستان در رقابت‌های مختلف مؤفق شده‌است تا نتایج قابل قبولی را به دست آورد.