افغانستان

نگرانی مردم از افزایش دزدی‌ها در چندین ولایت کشور

شماری از باشندگان ولایت‌های غور، بادغیس، کندز، بلخ و بدخشان از افزایش دزدی‌ها در این ولایت‌ها ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند که دزدان، بسیاری از وسایل منازل مسکونی و دکان‌های آنها را شب‌هنگام به سرقت برده‌اند و این سرقت‌ها همچنان جریان دارد.

خلیل، باشنده‌ی ولسوالی چهار دره‌ی کندز در صحبت با خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید که دزدان در این ولسوالی مسلح هستند و با استفاده از جنگ‌افزار پول، زیورها، وسایل خانه و حتا مواشی مردم را به سرقت می‌برند.

وی در ادامه افزود: «در این شب و روزها دزدی زیاد شده، من شاهد بودم که خانه‌ی چند تن از همسایه‌های ما را دزد زده و تمام دارو ندارشان را برده‌اند؛ چون دزدان مسلح هستند و مردم از ترس جان خود هیچ کاری نمی‌توانند انجام بدهند.»

دزدان مسلح در ولسوالی چهار دره در مرکز کندز و بسیاری از ولسوالی‌های این ولایت نیز دست به دزدی اموال مردم زده‌اند.

از سویی هم باشندگان ولایت‌های غور و بادغیس نیز از افزایش سرقت‌ها ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند که دزدان در این دو ولایت هم اموال خانه‌های آنان را به سرقت برده‌اند.

محمد یاسین، یکی از باشندگان شهر فیروزکوه به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید: «هفته‌ی پیش برادرم به خانه‌ی ما آمده بود، شب ناوقت‌تر به خانه‌ی خود رفت. وقتی که رفت، دید که دروازه‌ی خانه‌اش را شکسته بودند. دزدان تمام وسایل از قبیل تلویزیون، سولر، باتری، وسایل آشپزخانه و حتا کمپل‌های‌ شان را بردند و هیچ چیزی در خانه نماندند.»

به گفته‌ی این باشنده‌ی غور، دزدان در این ولایت چنان ماهر شده‌اند که حتا در روز روشن، در ۲۴ قوس سال جاری موتر سایکل رییس دیوان جزای طالبان را که هنگام شلاق زدن سایر دزدان در ورزش‌گاه این ولایت بود، دزدیدند و با خود بردند.

محمد سرور، باشنده‌ی شهر قلعه‌ی نو، مرکز ولایت بادغیس نیز به خبرنگار تلویزیون آمو گفت: «یک دکان خُرد در نزدیک خانه‌ی خود داشتم. دزدان آمدند و قفل دروازه را شکستند و وسایل دکان مرا بردند.»

با این حال، باشندگان ولایت بدخشان و برخی از ولسوالی‌های ولایت بلخ نیز می‌گویند که آنان از دست دزدان شب و روز آرام ندارند و وسایل خانه‌های‌ شان در امان نیست.

باشندگان این ولایت‌ها که از افزایش دزدی‌ها به ستوه آمده‌اند، مسوولان امنیتی طالبان را به بی‌توجهی متهم می‌کنند و از آنان می‌خواهند که در تامین امنیت جان و مال مردم کوتاهی نکرده و با دزدان برخورد جدی کنند.

با این همه، مسوولان امنیتی طالبان در برخی از ولایت‌ها افزایش دزدی‌های مسلحانه را رد می‌کنند و می‌گویند که از اثر تلاش آنان، آمار سرقت نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته و آنان در ماه‌های پسسن صدها تن را به اتهام دزدی اموال مردم بازداشت و زندانی کرده‌اند.

یک مسوول امنیتی طالبان در فرماندهی امنیه‌ی کندز به خبرنگار تلویزیون آمو گفت: «در یک ماه گذشته بیش از ۱۰۰ تن را به اتهام جرایم مختلف از جمله دزدی‌های مسلحانه بازداشت کردیم و تلاش می کنیم که جلو سرقت اموال مردم را بگیریم.»

دلیل افزایش سرقت‌ها در کشور  ناداری، بی‌کاری و بیش‌تر شدن شمار معتادان در بسیاری از ولایت‌ها گفته شده‌است.