افغانستان

زیارت «موی مبارک» در ولایت غزنی

زیارت موی مبارک که در مرکز ولایت غزنی، نزدیک رودخانه‌ی این ولایت موقعیت دارد، از زیارت‌های باستانی این شهر شناخته می‌شود.

ساختمان جدید این زیارت در سال ۲۰۱۶ به‌ گونه‌ی هشت ضلعی و به ارتفاع هشت متر ساخته شده‌ که در ساخت آن از سنگ‌های مرمر و‌ ‌‌کاشی‌هایی که در مسجد جامع هرات کار گرفته شده، استفاده شده‌است.

اینکه چرا این بنا به نام موی مبارک شهرت دارد، گفته می‌شود که در این زیارت تار موی حضرت محمد (ص) پیامبر اسلام، داخل یک شیشه‌خانه نگه‌داری می‌شود .

فرهاد باشنده‌ی غزنی که سال‌ها است در مجاورت این زیارت زندگی می‌کند، می‌گوید که این تار موی حضرت محمد (ص) در زمان احمد شاه ابدالی، توسط پدرکلان‌هایش از بدخشان به غزنی آورده شده‌است که در آن زمان در خانه‌ی ‌شان، در شهر قدیم یا شهرکهنه نگه‌داری می‌شد و سپس برای آن مکان مشخصی در شهر در نظر گرفته شد.

او ادامه داد که پس از آن این منطقه به نام موی مبارک یاد ‌شد که همین‌جا این تار موی پیامبر در یک صندوق شیشه‌ای که سال‌ها می‌شود بسته‌ است، نگه‌داری می‌شود .

فرهاد می‌گوید که روزانه ده‌ها تن از ولایت‌های گوناگون کشور برای زیارت به این جا می‌آیند‌ و‌ برای رفع مشکلات شان دعا کرده و به امراض شان شفا می‌طلبند .

ولایت غزنی از شمار ولایت‌های کشور است که آثار تأریخی و باستانی زیادی را در خود جای داده‌‎است؛ آثاری که ریشه در دل تأریخ و فرهنگ این سرزمین دارند و پیشینه‌ی این ولایت را نشان می‌دهند.