زنان

چهار دانش‌جوی دختر، یک کارگاه آموزش خیاطی را  در کابل راه‌اندازی کردند

یک کارگاه خیاطی زیر نام «کارگاه خیاطی راه دانش» از سوی چهار دانش‌جوی دختر روز یک‌شنبه، ۲۴ جدی در کابل گشایش یافت. این کارگاه به هزینه‌ی ۴۰ هزار افغانی برای بانوان راه‌اندازی شده‌است.

مسؤولان کارگاه خیاطی راه دانش به تلویزیون  آمو می‌گویند که ۱۰ بانو در این کارگاه در پنج بخش سرگرم کار هستند.

به گفته‌ی مسؤولان این کارگاه، این بانوان ایجاد چنین کارگاه‌ها را زمینه‌ی خوبی برای امرار معیشت و کمک به خانواده‌های شان می‌دانند.

حُسنا رؤوفی، مسؤول کارگاه خیاطی راه دانش می‌گوید: «پس از وضع محدودیت‌ها بر بانوان و بستن دروازه‌ی مکان‌های آموزشی به روی دختران، تصمیم ایجاد تیم راه دانش را گرفتیم و به دختران دانش‌آموز در مکاتب قرطاسیه توزیع می‌کردیم؛ اما اکنون با درنظرداشت وضعیت فعلی بانوان در جامعه، تصمیم ایجاد این کارگاه را گرفتیم.»

مسؤول کارگاه خیاطی راه دانش می‌افزاید که هدف از ایجاد این کارگاه، انگیزه‌دهی به بانوان و ایجاد شغل به آنان است.

به گفته‌ی او، در این کارگاه بانوان محروم از آموزش و بانوانی که بی‌سرپرست استند، سرگرم کار اند و توانایی‌های شان را به نمایش می‌گذارند.

حسنا رؤوفی تأکید می‌کند: «کارگاه خیاطی راه دانش از سوی بانوان برای بانوان است که آنان از طریق آن، مهارت‌های دست‌دوزی خود از قبیل چرمه‌دوزی، بافندگی، گراف‌دوزی و مهره‌دوزی را به نمایش می‌گذارند.»

 رووفی افزود: « در این کارگاه خیاطی، ایجاد کورس آنلاین را نیز روی دست گرفتیم تا پس از بسته شدن درهای مکتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم، دروس آنلاین را  برای آنها تدریس کنیم. در سه درس حدود ۱۵۰ دانش‌آموز شامل درس‌ها استند که بالاتر از صنف ششم می‌باشند و در دو تایم درسی برای شان درس ارایه می‌شود  که بعد از باز شدن مکاتب می‌توانند امتحان لیاقت را سپری کنند و به صنف‌های بالاتر ارتقاع یابند و همچنان استادانی که با ما کار می‌کنند، افتخاری می‌باشند.»

سوریا یوسفی، یکی از بنیاد‌گذاران کارگاه راه دانش به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید: «خُرسندم از این که با هم‌تیمی‌هایم توانسته‌ایم برای ۱۰ بانو زمینه‌ی کار را فراهم کنیم.»

او می‌افزاید که آرزو دارد در آینده، شمار بانوانی که در این کارگاه سرگرم کار اند، افزایش یابد و آنان بتوانند به بانوان بیش‌تری زمینه‌ی کار را فراهم کنند.

به گفته‌ی بانو یوسفی، بانوان بسیاری علاقه‌مند کار در این کارگاه هستند.

او نیز می‌گوید که بیش‌تر بانوانی که در اینجا کار می‌کنند، بی‌سرپرست و نان‌آوران خانواده‌های شان هستند.

بانوانی که در کارگاه راه دانش سرگرم هستند، ایجاد این کارگاه را برای شان سودمند می‌دانند و می‌گویند که کارکردن در این کارگاه سبب می‌شود که زنان در جامعه فعال باشند و آن‌ها را از منزوی‌شدن نجات دهد.

این درحالی است که با روی‌کارآمدن دوباره‌ی اداره‌ی طالبان، محدودیت‌هایی در برابر کار و آموزش زنان از سوی این اداره وضع شده و اخیرن وزارت اقتصاد طالبان، کار زنان در مؤسسه‌های غیردولتیِ داخلی و خارجی در افغانستان را تا اطلاع بعدی ممنوع اعلام کرده‌است.

به دنبال تصمیم منع کار زنان از سوی طالبان، شمار بسیاری از بانوان خانه‌نشین شده‌اند و از وضعیت ناگوار اقتصادی شان شکایت دارند.