افغانستان

اقدام تازه امریکا برای الحاق خانواده‌های شهروندان افغانستان در این کشور

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا با پخش اعلامیه‌ای در صفحهٔ تویتراش نگاشته است که پشتیبانی از برنامه الحاق خانواده‌های افغان برای وزارت خارجه امریکا اولویت دارد.

در این اعلامیه آمده است که وزارت خارجه امریکا در ماه نومبر سال پار، برنامه الحاق خانواده‌ها را اعلام کرده بود که بر بنیاد آن افرادی که به امریکا رفته اند و از خانواده‌های‌شان دور مانده اند با آنان یکجا می‌شوند.

اکنون ایالات متحده فورم «دی اس ۴۳۱۷» را ایجاد کرده است تا شهروندان افغانستان که در پروسه انتقال به امریکا رفته اند برای یکجا شدن با خانواده‌هایشان در آن ثبت نام کنند.

این فورم به شهروندان افغانستان که در پروسه انتقال به امریکا رفته اند کمک می‌کند که خانواده درجه یک شان به شول، همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال خود را به امریکا بخواهند.

تمنا محمدی پیش از فروپاشی نظام جمهوری در یک رادیوی محلی در بغلان کار می‌کرد.

او پس از بازگشت طالبان به قدرت، بی خانواده‌اش به امریکا رفت.

اکنون پانزده ماه است خانواده‌اش را ندیده است. او می گوید امیدوار است امریکا زمینه الحاق دیگر اعضای خانواده را نیز فراهم کند.

او می‌افزاید: «من مجرد استم و ازدواج نکرده‌ام. پانزده ماه است خانواده‌ام، پدر، مادر خواهران و برادرانم را ندیده‌ام. این فورم تفاوتی بر وضعیت زندگی من ندارد. ای کاش برای افراد که مجرد هستند زمینه سازی کنند تا حداقل پدر و مادر و خواهرها و برادرهای زیر سن شان را به امریکا بیاورند.»

عظیم سه سال همچون کوماندو در چارچوب نیروهای امنیتی حکومت پیشین کار کرده است.

او چهارماه پیش از ورود طالبان به کابل، نامزد شده بود. اما پس از ورود طالبان به کابل او ناگزیر شد افغانستان را ترک کند.

عظیم خواهان تسریع روند الحاق خانواده‌های درجه یک است.

او به آمو گفت: «همان زمان زیاد تلاش کردم که نامزدم را نیز با خود بیاورم اما نتوانستم. اینجا و شب و روز نگران بودم که چه زمانی می توانم با نامزدم یکجا شوم؟ حالا در این فورم ثبت نام می کنم و می‌توانم نامزدم را به امریکا بیاورم و اینجا یک زندگی خوب را در کنار هم آغاز کنیم».

پس از پانزدهم آگست سال ۲۰۲۱ و فروپاشی نظام جمهوری، ده‌ها هزاران تن افغانستان را ترک کردند. از این میان بیش از ۸۰ هزار به امریکا پناهنده شده اند.