افغانستان

احتمال گفت‌وگوی وزیر خارجه ترکیه با همتای سوری‌اش در ماه آینده

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز پنجشنبه با رد گزارش‌ها مبنی بر احتمال دیدار مقام‌های دو کشور در هفته آینده، گفت که احتمال می‌رود در اوایل ماه فبروری با فیصل مقداد، همتای سوری‌اش، دیدار کند.

چنین نشستی نشان دهنده بالاترین سطح مذاکرات بین انقره و دمشق از زمان آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ است و نشانه از گرم شدن بیشتر روابط دو کشور خواهد بود.

ترکیه و سوریه در مارچ ۲۰۱۲ روابط دیپلوماتیک خود را به دلیل جنگ داخلی در سوریه قطع کردند.

ترکیه که عضو ناتو است، با حمایت از مخالفان رئیس جمهور بشار اسد و اعزام نیرو به شمال سوریه، نقش مهمی در درگیری های ۱۱ سال پسین سوریه ایفا کرده است.

روسیه که متحد اصلی حکومت بشار اسد است، خواستار آشتی دمشق با انقره شده است.

چاووش اوغلو در یک برنامه زنده گفت که تاریخ مشخصی برای این دیدار وجود ندارد اما به زودی برگزار خواهد شد.

او افزود: «ما قبلاً گفته‌ایم که پیشنهادهایی برای احتمال تعیین تاریخ برای هفته آینده وجود دارد، اما این پیشنهادها برای ما مناسب نیست. ممکن است در ابتدای فبروری باشد، ما در حال کار بر روی یک تاریخ مناسب هستیم.»

جنگ داخلی در سوریه که منجر به کشته شدن صدها هزار نفر، آواره شدن میلیون‌ها نفر و جذب قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی شده است، وارد دهه دوم خود شده است. هرچند درگیری‌ها سرد تر شده است.

با پشتیبانی روسیه و ایران، دولت اسد بیشتر مناطق سوریه را پس گرفته است اما جنگجویان مخالف تحت حمایت ترکیه شمال غرب سوریه را کنترول می‌کنند و مبارزان کُرد زیر حمایت امریکا نیز بر قلمرو نزدیک مرز ترکیه کنترول دارند.

گذشته از این‌ها از زمان آغاز جنگ، ترکیه میزبان نزدیک به ۱۰ میلیون مهاجر سوری است، مهاجران که برگشت دادن دوباره آنان به سوریه به یکی از بحث‌های مهم انتخابات پیش رو در ترکیه مبدل شده است.