افغانستان

انتقاد باشندگان غور از بی‌توجهی به بازگشایی مسیرهای مسدود

شماری از باشندگان مناطق دور دست غور، مسؤولان محلی طالبان را به بی‌پروایی در بازگشایی راه‌های مواصلاتی این ولایت متهم می‌کنند و می‌گویند که با گذشت دو روز، هنوز هم بسیاری از راه‌های این ولایت با مراکز ولسوالی‌ها و مرکز این ولایت بسته‌است.

محمدعلی رضایی، باشنده‌ی منطقه‌ی تلخک ولسوالی لعل و سرجنگل غور با انتقاد از مسؤولان طالبان به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید که آنان به دلیل مسدود بودن راه‌های مواصلاتی این ولسوالی و بی‌توجهی مسؤولان، نمی‌توانند بیماران ‌شان را به مرکزهای درمانی منتقل کنند.

وی می‌افزاید: «بچه کاکای من سخت مریض است، راه‌ها هم به دلیل برف‌باری‌های اخیر بسته شده و نتوانستیم که او را به مرکز ولسوالی انتقال بدهیم. دولت (اداره‌ی طالبان) هم هیچ توجهی برای بازگشایی راه ندارد؛ ما هم تصمیم داریم تا با مرکب مریض خود را انتقال بدهیم.»

حسین علی، یکی دیگر از باشندگان ولسوالی لعل و سرجنگل غور نیز به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید که با گذشت بیش از سه روز، هنوز هم مسؤولان محلی طالبان برای پاک‌ کاری و بازگشایی بسیاری از راه‌های مواصلاتی به این ولایت اقدام نکرده‌اند و راه‌ها به دلیل برف‌باری و توفان‌های شدید بسته‌ است.

او ادامه داد: «تمام راه‌های مواصلاتی مناطق دور دست لعل، بیش از سه روز است که بسته شده و مسؤولان محلی و شرکت‌های قرارداد کننده هیچ توجهی به آن نمی‌کنند. مردم مریض دارند و نیاز به رفت‌و‌آمد دارند؛ اما هر بار که به تماس شدیم، مسؤولان ریاست فواید عامه پاسخ قناعت‌بخش به ما نداده‌اند.»

شیراحمد، باشنده‌ی مرکز ولسوالی پسا بند غور، سه روز است که به دلیل بازنگشایی مسیر بند باین، در شهر فیروزکوه منتظر است.

او می‌گوید: «اوایل هفته که راه باز شده بود، ما به‌خاطر مریضی که داشتیم، با برادرم آمدیم به شهر؛ ولی برف‌باری‌های اخیر سبب مسدود شدن راه بند باین که شش ولسوالی غربی را با مرکز این ولایت وصل می‌کند، شده‌است و نتوانستم بروم، انتظار می‌کشم که راه باز شود و بروم.»

باشندگان ولسوالی‌ها و مناطق دور دست غور هشدار می‌دهند، در صورتی که مسؤولان محلی طالبان برای بازگشایی مسیرهای مسدود شده توجهی جدی نکنند، مردم این مناطق با مشکلات جدی روبه‌رو خواهند شد.

با این حال، مسؤولان محلی غور از بازگشایی شاهراه غور-کابل پس از دو روز خبر می‌دهند و می‌گویند که آنان در تلاشِ بازگشایی راه‌های مواصلاتی ولسوالی‌ها و مناطق دور دست این ولایت هستند.

عبدالواحد حماس، سخن‌گوی والی غور در توییتی نوشته‌است: «شاهراه غور-کابل از دو روز به‌ این‌سو از  اثر ریزش برف و توفان شدید به روی ترافیک مسدود شده بود؛ اما امروز پنج‌شنبه با تلاش مسؤولان فواید عامه‌ی غور به روی ترافیک باز شد.»

از سویی هم، یک مسؤول محلی دیگر طالبان در ولایت غور می‌گوید که به زودی مسیرهای مسدود شده‌ی ولسوالی‌های این ولایت را نیز به روی تردد مردم بازگشایی می‌کنند.

غور در غرب افغانستان، یکی از ولایت‌های کوهستانی است که همه ساله با ریزش برف و باران و به دلیل قیرریزی نبودن جاده‌‌‌های آن، مسیر رفت‌وآمد به روی موترها و مردم مسدود می‌شود.