افغانستان

انفجار در برابر وزارت خارجه ۲۰ کشته و ۴۰ زخمی برجا گذاشت

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های طالبان گفته است که در انفجار عصر چهارشنبه در برابر وزارت خارجه ۲۰ تن جان باخته اند. در همین حال، شفاخانه ایمرجنسی گفته است که بیش از ۴۰ زخمی به این شفاخانه انتقال یافته اند.

این در حالی است که طالبان کشته شدن تنها پنج تن در انفجار امروز در برابر وزارت خارجه را تایید کرده اند.

شاخه‌ی خراسان داعش با پخش یک پیام در وبسایتش مسئولیت این حمله را بر دوش گرفته است.

شفاخانه‌ی ایمرجنسی در کابل گفته است که پس از این رویداد بیش از ۴۰ زخمی به این شفاخانه انتقال یافته است. ایمرجنسی در خبرنامه‌ی که روی ویبسایتش پحش کرده گفته است: «این بزرگ‌ترین رقم قربانیان است که مرکز جراحی قربانیان جنگ ایمرجنسی در پایتخت در سال ۲۰۲۳ مداوا می کند». ایمرجنسی هم‌چنان گفته است که ارقام قربانیان در حال تغییر است. این شفاخانه از شمار جان باختگان این رویداد چیزی نگفته است.

در همین حال، یک مقام وزارت خارجه طالبان به آمو تایید کرد که دست‌ کم ۲۶ تن در این رویداد زخمی شده اند. به گفته‌ی او این انفجار ساعت ۳:۳۸ عصر روی داده است. او هم‌چنان به آمو گفت: «این دقیقاً زمانی است که مامورین وزارت خارجه پس از ثبت نشان انگشت‌شان، به صورت انبوه بیرون می شوند». به گفته‌ی او مامورین وزارت خارجه همه روزه در این ساعت برای ثبت نشان انگشت‌شان در نزدیکی دروازه‌ی اصلی ورودی وزارت تجمع می کنند. او در ادامه گفت: «دشمن دقیقاْ این وقت را انتخاب کرده است تا آمار تلفات را بالا ببرد».

خالد زدران سخنگوی پولیس طالبان در کابل به خبرنگار آمو کشته شدن «۵ تن از افراد ملکی»‌ را تایید کرده.

اما منابع دیگر به آمو می گویند که شمار تلفات این رویداد بیشتر از چیزی است که طالبان نشر کرده اند.
از این میان یک دیپلومات پیشین وزارت خارجه می گوید که بیشتر قربانیان کارمندان این وزارت استند. به گفته‌ی او تا کنون جسد‌های ۷ تن شناسایی شده است. به گفته‌ی این مقام پیشین وزارت خارجه بیشتر قربانیان از میان کارمندان پایین رتبه‌ی این وزارت اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام طالبان در وزارت اطلاعات و فرهنگ گزارش داده است که در این رویداد ۲۰ تن جان باخته اند.

از سوی دیگر،خبرگزاری فرانس پریس به نقل از یک مقام وزارت خارجه طالبان گفته است که هم‌زمان با این رویداد قرار بوده است وزیر خارجه‌ی طالبان با دیپلومات‌های چین در کابل ملاقات کند.

اما معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان، در گفت‌وگو با آمو گزارش‌ها در مورد این نشست میان امیر خان متقی و سفیر چین را رد کرد و افزود: «هیچ نشستی باچینایی‌ها در جریان نبود. انفجار دورتر از دروازه وزارت خارجه در جاده‌ی نزدیک به گلبهار سنتر رخ داده است.»

ضیا احمد تکل هم‌چنان افزود: «شمار تلفات این رویداد تاهنوز مشخص نشده و تیم‌های امنیتی به ساحه رسیده و در حال بررسی رویداد هستند و ارگان‌های امنیتی شمار تلفات را اعلام خواهند کرد.

تصویرهای چه می گویند؟

عکس‌های این رویداد که در اختیار آمو قرار گرفته نشان می دهند که انفجار دقیقاً در برابر دروازه‌ی ورودی وزارت خارجه رویداده است. در یکی از این تصاویر دیده می شود که حد اقل ۱۳ تن بر روی جاده افتاده اند. در این تصویر یک موتر امبولانس، یک موتر تیزرفتار و هم‌چنان یک رنجر پولیس دیده می شود. افراد طالبان نیز در محل حادثه به نظر می رسند.

معلوم نیست که این تصویر چه مدت پس از انفجار برداشته شده است.

در یک تصویر دیگر دیده می شود در حالی‌که ۱۲ تن بی‌حرکت بر روی زمین افتاده اند، دو تن از قربانیان تلاش دارند از جا بلند شوند.

تصویر سومی نشان می دهد که چهارتن برروی زمین افتاده اند. معلوم نیست که آیا این افراد در همان لحظات نخست جان داده اند یا در میان زخمی‌های این حادثه اند.

فاصله‌ی زمانی میان این تصویرها نیز معلوم نیست.

قربانیان

عبدالقائم جمیلی، کارمند بخش قونسلی
آصف آتیلا
نجيم ايوبي
جمیل خالقیار
حارث جبران
نجیم، کارمند بخش مالی
بلال فرهمند
شاكر وكيل
فضل حق سالنگی

بر بنیاد معلومات که در اختیار آمو قرار گرفته است حد اقل ۱۰ از جان باختگان این حمله از کارمندان وزارت خارجه اند. این ده تن همه پیش از سقوط نظام جمهوری نیز در این وزارت کار می کرده اند.

طالبان دسترسی به معلومات در مورد شمار دقیق قربانیان را محدود ساخته اند. در بیشتر موارد شفاخانه‌ها و نهادهای رسمی آمار قربانیان را در اختیار رسانه‌‌ها قرار نمی دهند.

اما بر بنیاد معلومات گواهان این رویداد، بیشتر قربانیان به شفاخانه‌های ایمرجنسی، جمهوریت، ۴۰۰ بستر، و وزیر اکبرخان منتقل شده اند.

مسوولان در شفاخانه ۴۰۰ بستر وزیر اکبر خان می‌گویند تا کنون ۳ کشته و دو زخمی به این شفاخانه آورده شده است. بیشتر قربانیان به شفاخانه‌ی ایمرجنسی که در نزدیکی وزارت خارجه قرار دارد، انتقال یافته اند.

واکنش‌ها

دفتر معاونت سیاسی ملل متحد یا یوناما در صفحه‌ی تویترش این حمله را محکوم کرده و گفته است که در میان قربانیان فراوان این حمله افراد غیر نظامی نیز شامل اند. یوناما هم‌چنان گفته است که «افزایش ناامنی سبب نگرانی شدید است». یوناما در ادامه گفته است «خشونت نمی تواند بخشی از راه حل برای آوردن صلح به افغانستان باشد».

از سوی دیگر ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران این حمله را یک «اقدام تروریستی» خوانده و آن را به شدت محکوم کرده است.

در همین حال، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان، در صفحه‌ی تویترش این حمله را «تروریستی، جنایت ضد بشری و خلاف ارزش‌های انسانی و اسلامی» خواند است.

داکتر عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی، نیز در تویترش گفته است: «این جنایت نابخشودنی خلاف اصول اسلامی و انسانی است».

ساختمان وزارت خارجه در یکی از جاده‌های قرار گرفته است که همواره با تدابیر شدید امنیتی محافظت می شود. در این جاده سفارت‌خانه‌های چین و ترکیه نیز در همین جاده قرار دارند. هم‌چنان ساختمان معروف به قصر صدارت، وزارت اقتصاد، ریاست استخبارات و اقامت‌گاه حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز در همین جاده واقع شده اند.

طالبان بارها گفته بودند که با برگشت آنان به قدرت ناامنی پایان خواهد یافت. اما در یک و نیم سال گذشته، کابل و شماری از شهرهای دیگر گواه حملات خونین بوده اند. مسئولیت بیشتر این حملات را شاخه‌ی خراسان داعش بردوش گرفته است.