جهان

۱۵۰۰ تن از حمله‌کنندگان به کنگره برازیل بازداشت شدند

جیر بولسونارو رییس جمهور پیشین برازیل به دلیل مشکلات روده و درد ناشی از جراحت قدیمی با چاقو در بیمارستانی در شهر فلوریدای امریکا بستری شد.

در همین حال، ۱۵۰۰ تن از طرفداران آقای بولسونارو پس از هجوم به ساختمان‌های دولتی برازیلیا پایتخت برازیل بازداشت شده‌اند.

لوییز ایناسیو لولا داسیلوا، رقیب چپ‌گرای بولسونارو که در اول جنوری سال روان در انتخابات پیروز شد، قول داده است که مسوولان این خشونت را به دست قانون بسپارد.

وی معترضان را به تلاش برای سرنگونی دموکراسی متهم کرد و از ارتش پرسید که چرا از فراخوان‌ها برای کودتای نظامی در خارج از پایگاه‌هایشان جلوگیری نکرده است.

روز یکشنبه معترضان خشمگین بر کنگره، دادگاه عالی و کاخ ریاست جمهوری برازیل یورش بردند که از دهه ۱۹۸۰ به اینسو بی پیشینه بوده است.

بولسونارو که چند روز پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری خود به ایالات متحده سفر کرده بود. او روز دوشنبه به دلیل مشکلات روده و درد ناشی از جراحت که با چاقو در جریان مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۸ برکنار شد و به بیمارستانی در اورلاندو رفت.

پزشکان به وی گفته‌اند که او انسداد روده دارد که جدی نیست و احتمالا نیازی به جراحی نیز ندارد.

بولسونارو در مصاحبه‌ای با سی ان ان برازیل گفته است که قصد داشت تا پایان ماه جنوری در ایالات متحده بماند، اما اکنون قصد دارد زودتر به برازیل برگردد تا پزشکان خود را ببیند.

بر اساس گزارشی که در وب‌سایت سی ان ان برازیل منتشر شد، بولسونارو گفته است: «من قصد دارم بازگشتم را پیش بیندازم، زیرا در برازیل پزشکان از مشکل انسداد روده من به دلیل زخم چاقو مطلع هستند.»

در پی یورش طرف داران جیر بولسونارو رییس جمهور پیشین برازیل بر ساختمان های دولتی در برازیلیا پایتخت این کشور، نیروهای پولیس روز (دوشنبه) در اردوگاه حامیان آقای بولسونارو مستقر شدند.

حمله روز گذشته بر کنگره برازیل در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور صورت گرفت که از دهه ۱۹۸۰ به اینسو بی پیشینه بوده است.

شاهدان عینی به رویترز گفته اند که پس از یورش روز یکشنبه هزاران تن از حامیان بولسونارو به کنگره، دادگاه عالی و کاخ ریاست جمهوری، ارتش برازیل عقب نشینی کرد. اما صدها پولیس با تجهیزات ضد شورش و اسب سواران در اردوگاه نزدیک مقر ارتش برازیلیا مسقر شده اند.