صحت

افزایش بیماری سینه بغل در میان کودکانِ بغلان و نبود امکانات برای بستری بیماران

باشندگان ولایت بغلان از افزایش بیماری سینه و بغل و سرفه در میان کودکان در این ولایت خبر می‌دهند و از کمبود بستر در شفاخانه ولایتی این ولایت گلایه دارند.

مروه یکی از مادرانی است که نوزاد بیمارش را از ولسوالی دوشی به شفاخانه ولایتی بغلان آورده است.

او می‌گوید: «داکتران برایم گفتند‌ که کودک‌ تو مصاب به سینه بغل شده است و باید بستر شود. اما سه شبانه روز می‌شود که هیچ بستری خالی نمی‌شود. ناچار او را در گوشه‌ی یکی از اتاق‌های شفاخانه گذاشتم تا داکتران او را ببیند.»

شفاخانه ولایتی بغلان با داشتن ۳۵ بستر در بخش اطفال تنها شفاخانه‌ی دولتی در این ولایت است که اکثر مردم به دلیل فقر فرزندان خود را برای درمان به این شفاخانه می‌آورند.

مرسل مادر آرش یک‌ ساله، یکی دیگر از بانوانی است که از ولسوالی تاله و برفک به این شفاخانه آمده است.

او نیز می‌گوید: «وقتی داکتران به من گفتند پسرت باید بستر شود او را به شفاخانه ولایتی آوردم، اما بستر خالی نبود داکتران مجبور شدند در هر بستر دو کودک را بستر کنند من نیز این کار را کردم.»

این روزها دهلیزهای شفاخانه ولایتی بغلان از بیماران و همراهان آنها پر شده است و همه چشم انتظار خالی شدن بستر هستند و در بسیاری از بستر‌ها حتی چهار کودک بستر شده‌اند.

مشکل اساسی مریض‌داران تنها نبود بستر نیست، بسیاری از کسانی که از ولسوالی‌های دور دست این ولایت به این شفاخانه می‌آیند، جایی برای بود و باش ندارند و بسیاری شب را در دهلیزهای این شفاخانه با کودکان بیمارشان سپری می‌کنند.

داکتر نجم الدین پژواک، متخصص اطفال در شفاخانه ولایتی بغلان می‌گوید که روزانه بیش از ۲۰ کودک مصاب به سینه بغل و سرفه به این شفاخانه آورده می‌شود که نسبت به زمستان سال پار ۸۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

او در این باره گفت: «چون مردم فقیرند و توان خرید لباس گرم و مواد سوخت را ندارند و نمی‌توانند غذای کافی و مقوی به کودکان خود بدهند به بیماری‌های مختلف مبتلا می‌شوند.»

از سویی داکتر خان‌علی اشرفی یکی دیگر از متخصصان اطفال در شفاخانه ولایتی بغلان می‌گوید: «اگر این بیماری در میان کودکان افزایش یابد در شرایطی که مردم توان پرداخت هزینه شفاخانه‌های خصوصی را ندارند اینجا هم بستر کافی وجود ندارد بسیاری از کودکان تلف می‌شوند.»

این در حالی است که بسیاری از مردم در ولسوالی‌های این ولایت به دلیل دوری راه و نداشتن پول برای پرداخت کرایه موتر قادر به آوردن بیماران خود به مرکز ولایت نیستند و به کلینک‌های موجود در ولسوالی‌ها اکتفا کرده‌اند.

این درحالی است که همه ساله آمار مبتلایان به بیماری سینه بغل و سرفه در فصل سرما در میان کودکان افزایش می‌یابد و این مسئله در کنار دیگر مسائل مردم را به مشکلات دیگر مواجه کرده است.