جهان

پولیس ضد شورش برازیل در اردوگاه حامیان بولسونارو مستقر شد

در پی یورش طرف داران جیر بولسونارو رییس جمهور پیشین برازیل بر ساختمان های دولتی در برازیلیا پایتخت این کشور، نیروهای پولیس امروز (دوشنبه) در اردوگاه حامیان آقای بولسونارو مستقر شدند.

حمله روز گذشته بر کنگره برازیل در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور صورت گرفت که از دهه ۱۹۸۰ به اینسو بی پیشینه بوده است.

شاهدان عینی به رویترز گفته اند که پس از یورش روز یکشنبه هزاران تن از حامیان بولسونارو به کنگره، دادگاه عالی و کاخ ریاست جمهوری، ارتش برازیل عقب نشینی کرد. اما صدها پولیس با تجهیزات ضد شورش و اسب سواران در اردوگاه نزدیک مقر ارتش برازیلیا مسقر شده اند.

لوییز ایناسیو لولا داسیلوا، رقیب چپگرای بولسونارو که در اول جنوری سال روان در انتخابات پیروز شد، قول داده است معترضانی را که در پی خشونت شیشه ها و مبل ها را شکستند، آثار هنری را تخریب کردند، سلاح و آثار باستانی را دزدی کردند، به دست قانون بسپارد.

جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده، از جمله رهبران جهان است که این حمله را محکوم کرده است و این حمله را «ظالمانه» گفته است. از سوی هم بولسونارو که اکنون در فلوریدای امریکا به سر می‌برد تحریک حامیان خود را رد کرده و گفته است که آشوبگران «خط را رد کرده ‌اند.”

الکساندر دی مورایس قاضی دیوان عالی، اواخر روز یکشنبه دستور برکناری فرماندار برازیلیا را به مدت ۹۰ روز به دلیل ناکامی در تامین امنیت، صادر کرد. او همچنین به رسانه‌های اجتماعی فیس‌بوک، توییتر و تیک تاک دستور داد تا حساب‌های کاربرانی که تبلیغات ضد دیموکراتیک پخش می‌کنند را مسدود کنند.

متا مادر فیس‌بوک نیز امروز اعلام کرد که حساب های را که از غارت ساختمان‌های دولتی برزیل حمایت یا تمجید می‌کند را حذف می‌کند. تلگرام، تیک تاک، توییتر و یوتیوب تا هنوز در این مورد پاسخی نداده اند.

لولا که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ نیز در این کشور رییس‌جمهور بود گفته است که نیروی پولیس نظامی محلی که به ایبانیس روچا فرماندار برازیلیا، متحد سابق بولسونارو پاسخگو است، هیچ کاری برای جلوگیری از پیشروی معترضان انجام نداد.

لولا خواهان مداخله فدرال در امنیت عمومی در پایتخت شد و وعده داد که رهبران حمله «فاشیستی» را که هدف آن تحریک یک کودتای نظامی برای بازگرداندن قدرت به بولسونارو بود،را مجازات خواهد کرد.

مورائس همچنین حکم داد که اردوگاه‌های خارج از پایگاه‌های نظامی که توسط حامیان بولسونارو ایجاد شده‌اند باید ظرف ۲۴ ساعت برچیده شوند و راه‌ها و ساختمان‌ها باید باز شوند.

لولا به خبرنگاران از ایالت سایوپایولو گفت: “همه افرادی که این کار را انجام دادند، پیدا و مجازات خواهند شد.”

او بولسونارو را متهم کرد که پس از یک کارزار بی‌اساس درباره تقلب در انتخابات پس از پایان حکومتش، هوادارانش را تحریک کرده است.

رییس جمهور پشیین برازیل که دو روز پیش از ختم دوره اش به فلوریدا رفت، این اتهامات را رد کرده و گفته است که تظاهرات مسالمت‌آمیز دیموکراتیک بود، اما آنان با تهاجم به ساختمان‌های دولتی از خط رد شده اند.

این حمله سوالاتی را در میان متحدان لولا ایجاد کرد که چگونه نیروهای امنیتی در پایتخت آماده نبودند و به راحتی توسط آشوبگرانی که روزها در مورد طرح تظاهرات در رسانه های اجتماعی بحث کرده بودند، غافلگیر شدند.

این تهاجم، خاطره یورش دو سال پیش به ساختمان کنگره آمریکا توسط حامیان دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین امریکا را تازه کرد، که از سوی رهبران جهان محکوم شده است.

اولاف شولز، نخست وزیر آلمان امروز دوشنبه گفت: “حملات خشونت آمیز به نهادهای دیموکراتیک، حمله ای به دیموکراسی است که قابل تحمل نیست. ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا نیز هرگونه تلاش برای تضعیف انتقال مسالمت آمیز قدرت را محکوم کرد.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته است که روسیه اقدامات کسانی را که پشت این ناآرامی هستند «به شدیدترین شکل» محکوم می کند.

پولیس برازیل پس از سه ساعت ساختمان های دولتی را از نزد معترضان در پایتخت بازپس گرفت و با گاز اشک آور جمعیت را متفرق کرد.

فلاویو دینو وزیر عدلیه برازیل گفته است که ۲۰۰ تظاهرکننده دستگیر شده اند. روچا فرماندار برازیلیا نیز پیش از این گفته بود که ۴۰۰ نفر در جریان این هرج و مرج بازداشت شده اند.

دینو افزوده است که در مورد اینکه چه کسی صدها بس که حامیان بولسونارو را به برازیلیا آورده را تامین مالی کرده و همچنین در مورد روچا فرماندار برازیلیا به دلیل عدم تدارک امنیت تحقیق خواهد شد.

اشغال ساختمان‌های دولتی حداقل از دو هفته پیش توسط حامیان بولسونارو در گروه‌هایی در رسانه‌های اجتماعی مانند تلگرام و توییتر برنامه‌ریزی شده بود. اما هیچ اقدامی از سوی نیروهای امنیتی برای جلوگیری از این حمله صورت نگرفت.

پیام‌هایی که از سوی رویترز در یک هفته مشاهده شده نشان میدهد که اعضای این گروه‌ها در چند شهر در سراسر برازیل ساحه های ملاقات را سازماندهی کرده و از آنجا توسط بس هایی کرایه شده به سوی برازیلیا حرکت کرده اند.
این طرح شامل اردوگاه زدن در مقابل مقر فرماندهی ارتش برازیلیا نیز بود.
پس از چاشت روز یکشنبه، زمانی که معترضان شروع به رسیدن به میدان برازیلیا کردند، موترهای پولیس به جای مهار، آنان را تا میدان پایتخت همراهی کردند.

دو ساعت پس از تجمع، معترضان شروع به اشغال ساختمان های دولتی کردند.
با این حال بولسونارو رییس جمهور پیشین برازیل با خطرات قانونی ناشی از تحقیقات متعدد در دادگاه عالی این کشور مواجه است و سفر او به ایالات متحده با ویزای صادر شده ویژه رییس های جمهور بر حال نیز سوال برانگیز است.

خواکین کاسترو، نماینده دیموکرات کنگره امریکا به سی ان ان گفته است: “بولسونارو نباید در فلوریدا باشد. ایالات متحده نباید پناهگاه این اقتدارگرا باشد که الهام بخش تروریسم داخلی در برازیل است. او باید به برازیل بازگردانده شود.