افغانستان

آغاز زمستان و افزایش مرگ‌ومیرِ ناشی از گاز گرفتگی در کشور

با سردی هوا در افغانستان، مرگ‌ومیر ناشی از گاز گرفتگی نیز افزایش یافته‌است. در تازه‌ترین مورد ۳ تن از باشندگان ولسوالی شغنان که در منطقه‌ی بتاش شهر فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان سکونت داشتند، از اثر گاز گرفتگی جان خود را از دست دادند.

بستگان قربانیان می‌گویند که به دلیل بی‌احتیاطی و ناداری، مردم نمی‌توانند مواد سوخت باکیفیت و بی‌ضرر بخرند و چنین روی‌دادهایی رخ می‌دهد.

رسول نوابی، یکی از بستگان قربانیان گاز گرفتگی در کابل می‌گوید که در مدت یک‌ونیم ماه پیش، شش تن از نزدیکانش از اثر گاز گرفتگی از بین رفتند که در میان آنها دو خانم و چهار کودک نیز بودند .

نوابی دلیل وقوع چنین حادثه‌ای را مشکلات اقتصادی دانسته و می‌گوید که این خانواده، توان خرید چوب و زغال با کیفیت را نداشت و از گاز برای گرم کردن خانه‌اش استفاده می‌کرد .

وی در ادامه گفت: ما پس از گذشت سه روز اطلاع یافتیم که این‌ها از بین رفته‌اند و شوهر این خانمی که از بین رفته بود، در ایران کارگر بود و با مبلغ ناچیز، نفقه‌ی اعضای خانواده‌اش را به دست می‌آورد .

این تنها حادثه‌ای نیست که شهروندان کشور از اثر گازگرفتگی جان خود را از دست می‌دهند. در یک هفته‌ی گذشته ۴ چهار تن در خوست و یک تن در قندهار به این دلیل جان باختند و گزارش‌هایی از جان باختن افراد در کابل و زابل نیز منتشر شده بود.

شماری از باشندگان کابل ناداری، بی‌احتیاطی و استفاده از مواد سوختِ بی‌کیفیت و تصفیه نشده را از دلایل افزایش گاز گرفتگی در کشور می‌دانند .

نسرین محمدی که در کابل زندگی می‌کند، می‌گوید که در حال حاضر ناداری و بیچارگی دامن‌گیر تمام مردم شده‌است و آنها با دشواری شکم خود را سیر می‌کنند.

محمدی در ادامه گفت: «توان خرید مواد سوختی را ندارم و در این هوای سرد با گذاشتن منقل گازی در صندلی، روز و شب خود را سپری می‌کنم .»

بی‌احتیاطی و مرگ‌ومیر ناشی از گاز گرفتگی

مُطیع‌الله، دانش‌جوی دانشکده‌ی طب دانشگاه کابل در این باره می‌گوید که در کنار این که مردم توان خرید مواد سوختی معیاری را ندارند، بیش‌تر مردم در این زمینه بی‌احتیاطی می‌کنند.

وی در ادامه اظهارداشت: «در فصل زمستان، باید مراقب بخاری‌های زغال سنگ و سایر بخاری‌ها بود تا از حوادث بد جلوگیری شود و نباید بالون گاز را شب‌ها در اتاق خواب رها کنند. هر بار که از بالون گاز استفاده می‌شود، باید مطمین باشند که گاز مشکل ندارد و از جایی گاز بیرون نمی‌شود.»

در حال حاضر، قیمت یک کیلو گاز در بازارهای شهر کابل ۷۰ افغانی، قیمت یک خروار چوب ۸ هزار و یک تن زغال سنگ ۱۲ هزار افغانی است .

با وجود این در فصل سرما در افغانستان، خانواده‌ها از گاز و زغال‌سنگ برای گرم کردن خانه‌های‌ شان استفاده می‌کنند که باعث حوادث مرگ‌باری مثل گازگرفتگی و زغال‌گرفتگی می‌شود.

این در حالی است که در سال‌های پسین، افراد زیادی از اثر بی توجهی و گاز گرفتگی جان خود را از دست داده‌اند؛ اما به دلیل آگاهی نداشتن و مشکلات اقتصادی در این زمینه، همچنان مردم از این بخاری‌های گازی استفاده می‌کنند که در اغلب موارد، به دلیل بی‌احتیاطی، سبب مرگ افراد می‌شود.